„V novinách jsem zahlédla inzerát, kde firma AdhocHK nabízela montáž plastových oken. Podepsali jsme smlouvu 21. února a zaplatili zálohu dvacet tisíc korun. Vše mělo být do osmdesáti dnů hotové,“ tak začala své vyprávění Ludmila Popelářová z Pardubic, která přišla do redakce Pardubického deníku, aby se svěřila se svým problémem.

„Dílo nebylo ve sjednaném termínu dokončeno a není hotové dodnes. Pokusila jsem se tedy zjistit, co se děje. Po dlouhém dotazování mi nakonec bylo jedním ze společníků – panem Pavlou Boušou – sděleno, že prý mu nezaplatila druhá firma a on nemá zač nakoupit materiál. Slíbil, že do měsíce se situace zlepší a zakázku splní. Jenže ani to nedodržel. Od té doby neustále posouvá termín splnění smlouvy o měsíc, ale to ho musím vždy složitě nahánět a shánět,“ popsala přístup firmy AdhocHK Ludmila Popelářová.

Telefony neberou

Firma sídlící v Hradci Králové, na jejíž praktiky na stránkách Sdružení obrany spotřebitelů upozorňuje již řada poškozených klientů, podniká dál. Ani nám se včera nepodařilo se spojit s jejich kanceláří, ani s Pavlem Boušou. Telefonní čísla se hlásí jako stále obsazená nebo neexistující.

Podle Josefa Černého, koordinátora pro východočeský region Sdružení obrany spotřebitelů (SOS), je tato praktika obvyklým postupem, jak zákazníka zdeptat natolik, že nad vším nakonec mávne rukou a na získání peněz zpět zapomene.

SOS: Nevzdávat se

„Je každopádně chyba to vzdát. V tomto případě bych doporučil odstoupit od smlouvy na základě 2. odstavce § 642 občanského zákoníku a doporučeným dopisem s dodejkou se obrátit na všechny adresy, které firma uvádí a požadovat do 14 dnů vrácení peněz. Pokud k vrácení peněz nedojde, radím obrátit se na soud, který by měl ve zkráceném řízení vydat firmě platební rozkaz. V případě, že firma nebude reagovat ani na soudní příkaz, pak už není jiná možnost, než obrátit se na právního zástupce a soud,“ radí Černý.

Zároveň dodává, že co se týče nedodaných služeb, jsou obecně na žebříčku nejvíce frekventovaných stížností právě plastová okna. „Problémy bývají, kromě zpožďování dodávek, i ve kvalitě provedené práce. Dále také zaznamenáváme záměnu zboží, to jest, že firma nabízí plastová okna z Německa, z nichž se vyklubou nekvalitní náhražky z Polska. Doporučuji proto lidem si smlouvu dobře prohlédnout. V případě, že se firma začíná vykrucovat a požadovat vysoké zálohy, je lepší se poohlédnout po serióznějším dodavateli,“ radí Černý.