Nové dopravní hřiště se rozprostírá na ploše 32 × 32 metrů a jeho součástí je i malý kruhový objezd. První projekt počítal s vytvořením jedné malé křižovatky, kde by děti mohly trénovat základní pravidla dopravního provozu. „Kvůli covidové pauze se příprava projektu na téměř dva roky zastavila, což dnes vlastně vidím pozitivně, protože se nám projekt uležel a vznikl nápad udělat velké hřiště,“ přiblížil starosta obce Opatovice nad Labem Pavel Kohout.

Nové hřiště je odměnou pro místní žáky, kteří dosahují výborných výsledků v dopravní soutěži pro základní školy, a to po mnoho let.

Ředitel základní školy Hynek Kalhous společně se starostou Kohoutem se do projektu pustili nejen kvůli úspěchům žáků. Jejich společných cílem je osvěta a snížení nehodovosti dětí na silnicích. „Dopravní výchovu vnímám jako zásadní a současně trochu podceňované téma. Na naší škole se jí proto věnujeme intenzivně, máme ji i v učebním plánu. K realizaci hřiště jsme se rozhodli, abychom mohli děti učit přímo u nás a nemuseli jezdit až do Pardubic,“ uvedl ředitel Kalhous.

Podle některých místních není lokalita pro útulek vhodná. Nakonec s nimi souhlasili i zastupitelé.
Bylo to těsné, ale útulek na Dukle nebude. Město prověří další dvě lokality

Naučit se chovat v dopravním provozu

„Naše obec se nachází vedle hlavního tahu mezi Pardubicemi a Hradcem Králové, současně máme i enormní dopravu v rámci obce. Doufám, že hřiště přispěje k tomu, aby se děti naučily chovat v provozu,“ vyjádřil se starosta Kohout.

Celkové náklady na nové hřiště se vyšplhaly na téměř 1,8 milionu korun, původní náklady na malý projekt křižovatky činily 600 000 korun. Kromě hřiště má škola i nová vlastní kola a koloběžky, na jejichž nákup přispěla Elektrárna Opatovice.

V rámci dopravní soutěže, kterou organizuje BESIP, se děti potýkají s úkoly, jako je jízda na dopravním hřišti, pravidla silničního provozu, jízda zručnosti na překážkách, mapy nebo první pomoc.

„Naši žáci jsou velmi dobří, už pravidelně se dostávají i do celorepublikového kola. Přitom jsme dosud trénovali v takových polních podmínkách. Děti jezdily mezi pavilony školy. To nebylo ideální,“ uvedla učitelka Eva Doležalová, která děti trénuje právě na dopravní soutěž.

Pro inspiraci si přijela Pavla Nádeníková, ředitelka Základní školy Horní Jelení. „Před deseti lety jsme před školou měli vážný úraz, kdy na přechodu srazilo kluka auto a podle mě je moc důležité učit děti, jak se mají v provozu chovat. I my chceme mít dopravní hřiště,“ uvedla.

Pardubický kraj chce nechat opravit  historický Dům u Jonáše. Na unikátním domě mají restaurátoři opravit fasády, okna a dveře
Pardubický kraj plánuje opravu jedné z nejcennějších památek Pardubic

Dopravní hřiště se nachází v areálu školy a je určeno zejména pro žáky. „Pokud o návštěvu hřiště bude mít kdokoliv zájem, určitě nás může kontaktovat. Samozřejmě nikdo nebude vyhánět ani rodiče s dětmi,“ uvedl ředitel Kalhous. Obec plánuje umístit k hřišti kamerový systém a zpřístupnit je veřejnosti.

Pro inspiraci si přijela Pavla Nádeníková, ředitelka Základní školy Horní Jelení. „Před deseti lety jsme před školou měli vážný úraz, kdy na přechodu srazilo kluka auto a podle mě je moc důležité učit děti, jak se mají v provozu chovat. I my chceme mít dopravní hřiště,“ uvedla.

Otevření dopravního hřiště u školy se 21. října zúčastnili i zástupci projektu Tělák nás baví, garant projektu Tomáš Dohnal a Petr Neugebauer, který dětem ukázal, jak správně na koloběžkách jezdit. „Chceme dětem ukázat, jak rozmanité a zábavné je jezdit na koloběžce, současně velmi oceňuji snahu školy vzdělávat děti v rámci dopravní výchovy,“ řekl Tomáš Dohnal. Současně zdůraznil, že pohyb na koloběžce je perfektní způsob, jak děti přimět k pohybu a techniku jízdy rychle zvládnou i pohybově méně nadané děti..