VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Opatovice už rýsují nový „obchvat obchvatu“

Opatovice nad Labem – Zdejší radnice vymyslela nový způsob, jak dostat tranzitní dopravu ven z obce. Tu ucpaly nově budované čtyřproudovky, kterými je sevřená.

21.8.2014 3
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/David Taneček

Passé je totiž navrhovaný „obchvat obchvatu", kdy by stará a nyní zaslepená stará státovka z Hradce do Pardubic byla prodloužena přes zdejší autobazar a zahrádkářskou kolonii k malému kruhovému objezdu na jižním okraji vesnice. Podle starosty Pavla Kohouta tuto variantu zamítli majitelé pozemků.

Starosta proto nyní přišel s náhradním řešením: Stará státovka by se ven z obce protáhla druhou stranu nové čtyřproudovky. Vedla by pod nově vybudovaným inundačním mostem a poté by se napojila na obslužnou komunikaci u marketu Siko. Řidiči by tak vyjeli na velkém kruhovém objezdu na budované třípatrové křižovatce, odkud by už přímo pokračovali na Pardubice, Prahu i dalšími směry.

„Propojka mezi bývalou státovkou u benzinové stanice a komunikací u Sika by mohla být odhadem zhruba 400 metrů dlouhá, z větší části by vedla po bývalém fotbalovém hřišti. Náklady odhaduji na čtyři až pět milionů. S touto změnou už počítáme v územním plánu. Druhého srpna mám v této věci jednání s ministerstvem dopravy," řekl starosta Opatovic Pavel Kohout.

Problém zde prý není ani s pozemky: Patří buď obci nebo státnímu Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
Ke svému plánu ovšem Kohout dodal jednu podstatnou věc: Neví, kdo by stavbu silnice zaplatil, „v žádném případě ale ne my". Jeho zamítavé stanovisko je však logické, silnice nebude sloužit ani tak místním řidičům jako především právě tranzitujícím z jižního předměstí Hradce a z Vysoké na Pardubice a Prahu. Pravděpodobným investorem by tak byl nejspíš Pardubický kraj jako vlastník silnic II. a III. tříd, možná však s velkým přispěním státního ŘSD.

Právě to totiž podle Kohouta i řady dalších kritiků nové čtyřproudovky, která nahradila bývalou státovku mezi Hradcem a Pardubicemi, nese za současnou tristní dopravní situaci v Opatovicích velký díl viny. Vesnice je sevřena nově budovanými dálnicemi, ale při jejich projektování se zapomnělo na vyřešení souvisejícího dopravního napojení. Výsledkem je, že Opatovicemi projíždí kvůli nedostatku nájezdů na novou hradubickou dvakrát více aut než dřív.

Dopravní situace v okolí Opatovic nad Labem.„Od okamžiku, kdy byl čtyřpruh do Hradce otevřen, narostl provoz v obci na dvojnásobek. Z původních sedmi na 14 tisíc aut denně," zlobí se starosta Kohout. Povolal kvůli tomu dokonce do obce hygieniky na měření hluku.
„Obchvat měl Opatovicím ulehčit, ale paradoxně jim to uškodilo," přisvědčil náměstek hradeckého primátora Jindřich Vedlich.

Přes Opatovice totiž začali ve velkém jezdit řidiči mířící z jižního na západní předměstí ucpaného Hradce. To dříve nebylo tak výhodné, protože nahnaný čas ztratili v kolonách při křížení bývalé „hradubické" státovky u opatovické benzinky. Ta se však poté stala slepou silnicí.

Tuto kritiku ale ŘSD odmítá. Opatovicím prý navrhovalo, že starou státovku propojí přes autobazar s malým kruhovým objezdem na jižním okraji Opatovic za státní peníze. Kohout to ale prý odmítl.
„Na výstavbu této spojnice byla i studie, ale po projednání s obcí jsme od výstavby ustoupili. Radnice silnici kvůli svému územnímu plánu nechtěla," řekla Hana Jarolímová z pardubického ŘSD.

Kohout se bránil, že se proti postavili zahrádkáři, přes které by silnice vedla, a že v případě vedlejší silnice nelze uplatnit ani zákon o veřejném zájmu. Problémem byly také nízké výkupní ceny pozemků kolem 30 korun za metr. Ty však budou od září několikanásobně navýšeny.

Spor o zákaz odbočení se vleče dál
Krajský soud sice rozhodl o zrušení dopravní značky umístěné na příjezdu do Opatovic od Vysoké zakazující odbočení vlevo, spor tím však nekončí. Pardubický magistrát totiž proti verdiktu pravděpodobně podá kasační stížnost a opatovická radnice, jež ceduli navzdory nadávkám řidičů i stížnostem okolních obcí a hradeckého magistrátu prosadila, se k ní určitě připojí.
„Počkám si, až mně přijde odůvodnění rozsudku, ale nejspíš to tak dopadne. Pokud totiž soud zamítl tento zákaz odbočení, měl by se vypořádat rovněž s tím, že navazující silnice je slepá, měla by tam tedy přijít odpovídající informativní dopravní značka," uvedl starosta Opatovic Pavel Kohout.
Řidiči zákaz kvůli nucené pětikilometrové zajížďce k hradeckému Makru a po stejné cestě zpět nerespektovali a cedule dokonce od loňska několikrát zmizela. Jezdí pak přes benzinku, silnice je totiž v tomto úseku jednosměrná. „Benzinka tím trpí, mohla by tam dát klidně závoru a za průjezd vybírat mýto," poznamenal Kohout. ⋌(kim)

Autor: Kamil Dubský

21.8.2014 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:
Ilustrační foto

Muž stál uprostřed rušné silnice

Co je podle obyvatel Pardubic největším problémem v dopravě? Odpovídat budou Pardubičtí.

Tazatelé zkoumají dopravu. Navštíví tisícovku pardubických domácností

Výhru pardubické rezervy ukoval Kovář

Pardubice - Dvě nejtěsnější, ale tříbodová vítězství si připsaly oba týmy z regionu v 11. kole fotbalové Divize C.

DOTYK.CZ

Internet se baví: Babiš líbá a Benda je stejnou jistotou jako smrt a daně

/ GALERIE, VIDEO / Tvůrci internetových memů nespí a povolební situaci v Česku pochopitelně nenechali bez povšimnutí. Pozornost si získaly zejména čtyři momenty: vděk Andreje Babiše vyjádřený tvůrci jeho kampaně Marku Prchalovi, prohra Matěje Stropnického v čele Zelených, poměrně vysoký zisk SPD Tomia Okamury - a "nesmrtelný" poslanec Marek Benda.

Vítěz voleb: Post ministra bych neodmítl

Pardubický kraj – Vítězné hnutí ANO, které vyluxovalo voliče většině českých stran, bujaře slaví. V Pardubickém kraji, jenž má ve sněmovně deset mandátů, získalo hned čtyři z nich.

Poražený voleb: Na Titanicu se stále hraje a zpívá

Pardubický kraj – K potápějícímu Titanicu přirovnal ČSSD včera, den po volbách, její pardubický hejtman Martin Netolický. Není se čemu divit. Jinak než debakl jednociferný volební výsledek sociálních demokratů, před čtyřmi lety vítězné a hlavní vládní strany, nazvat nelze. Svůj mandát obhájil ve víkendových volbách jen její zdejší lídr Jan Chvojka.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT