Zdá se, že brzo nebudou vtipy jen o „déjedničce“ a neschopnosti Ředitelství silnic a dálnic stavět po vzoru okolních zemí rychle dálnice. Na paškále kritiky je už i kvalita oprav běžných státovek.

Pochybnosti, které si nechápající řidiči kladou, se dají shrnout do třech jednoduchých otázek: Proč je vůbec opravovali? Proč tak pomalu? A proč je jejich stav horší než před opravou?

Nejkřiklavějším případem je rekonstrukce asi čtyřkilometrového úseku státovky mezi Pardubicemi a Chrudimí.

NOVÁ, ZATO HRBOLATÁ

Začala na počátku dubna, značky omezující provoz zmizely až nedávno, a výsledek? Po novém asfaltu se řidičům jezdí hůř než po starém. Je hrubý, hlučný a plný nerovností. Narozdíl od původního, rovného a hladkého povrchu, na kterém laickým okem nebyla vidět jediná trhlina, která by se musela záplatovat.

„Byla tam kloudná silnice, teď je tam velmi hlučný povrch a navíc špatné napojení nového povrchu na ten starý. Úsek byl čtvrt roku zavřený, aby tam udělali horší silnici, než tam byla,“ řekl řidič Jakub Vela.

Takových, jako on, jsou desítky. Deník na sociálních sítích nenarazil na jediné kladné hodnocení nového povrchu silnice. Ten hájí pouze investor – Ředitelství silnic a dálnic.

Emoce budilo nejprve to, proč vůbec silničáři dělají nový nový asfalt na silnici, která byla jako jedna z mála v celém kraji rovná jako sklo a bez jediného výmolu. Pak nechápali pomalost prací. A do třetice, když bylo konečně vše hotovo, nestačili se divit kvalitě provedené práce.

Je zbytečné přepisovat další desítky stížností čtenářů Deníku, které jsou takřka identické jako zmíněná Jakuba Valy.

Ředitelství silnic a dálnic kvůli několika nerovnostem zatím silnici od společnosti Eurovia skutečně nepřevzalo. Vady ovšem bagatelizovalo a po nápravě několika sporných míst jí podle Jiřího Hostaši z pardubické filiálky ŘSD převezme.

„Stejně jako je každý Čech rozený fotbalový a hokejový trenér, tak je i rozený silničář, který má ve všem a ihned jasno. Podélná rovinatost dokončené úpravy byla provedena planografem, zjištěné nerovnosti jsou maximálně 11 mm a to velmi ojediněle, většina nerovností se pohybuje do 9 mm. Byla provedena i kontrola podélné rovinatosti metodou IRI, která je pro opravy silnic I. tříd předepsána. Jediná nerovnost z celkového počtu téměř 300 byla ve stupni 3, drtivá většina byla ve stupni 1,“ říká Hostaša.

Pro provedení drobných oprav, jako zdrsnění ploch vystupující emulze vysokotlakým vodním paprskem a zbroušení jediné nerovnosti ve stupni 3, bude podle něj zahájeno a dokončeno přejímací řízení.

Podivil se také nad tím, kdo z médií pustil do éteru informaci, že se bude jednat o tzv. „tichý kryt“.

„Naopak cílem bylo zvýšit protismykové vlastnosti vozovky a snížit rozstřik vodní mlhy od předních vozidel jedoucích v koloně. Vzhledem k situování celého opravovaného úseku v extravilánu s dostatečnou vzdáleností obytné zástavby od komunikace by byla pokládka tichého krytu naprostý nesmysl,“ dodal.

A důvod rekonstrukce povrchu silnice 20 milionů korun? Asfalt byl už 13 let starý, tedy za svou životností, a už se v něm podle ŘSD objevovaly trhliny a první výtluky.

Podobné problémy, hlavně vyjeté koleje na zbrusu novém povrchu, se ovšem objevily i na nově opraveném průtahu Vysokým Mýtem. Tady je podle ŘSD důvodem především horké počasí při finální pokládce asfaltu. Tady zatím ale Hostaša neví, jestli ŘSD od dodavatele silnici převezmou. Čeká se na další posudky.