Na křižovatce v Ostřešanech u Pardubic se staly již desítky dopravních nehod, které si vyžádaly mnoho zraněných a bohužel i lidské životy. Křižovatkou často projíždějí řidiči, kteří míří z Chrudimi směrem na Pardubice a opačně. Vede tudy velmi vytížená alternativní trasa mezi oběma městy. Příčina nehod bývá stejná, některý z řidičů nedodrží dopravní značku Stůj, dej přednost v jízdě. Přestože je na místě svislé i vodorovné značení, k nehodám dál dochází.
Křižovatka v OstřešanechKřižovatka v OstřešanechZdroj: Mapy.cz

O rekonstrukci problematické křižovatky obec usiluje mnoho let, chybí však peníze. Uvažovalo se o vybudování kruhového objezdu, ale ukázalo se, že na něj není v křížení ulic dostatek místa. Ve hře tak zůstala světelná signalizace. Poslední žádost o dotaci nebyla úspěšná, teď to Ostřešany zkouší znova.

Problémem je také nedodržování maximální povolené rychlosti v Ostřešanech. Vedení obce chtělo zvýšit bezpečnost nainstalováním informativních radarů, které řidiče budou upozorňovat na překročení povolené rychlosti. Ale žádost o dotaci na nákup měřičů, kterou podala na Státní fond dopravní infrastruktury, nebyla úspěšná.

Jak potvrdil starosta Ostřešan Josef Vodrážka, obec podala žádost o dotaci na vybudování semaforů na Státní fond dopravní infrastruktury. Rozpočet na stavbu je kolem osmi milionů korun.

„Náklady rostou. Před patnácti lety, kdy jsme začali tuto křižovatku řešit, vyčíslil odborník osazení světelnou signalizací na 1,5 až dva miliony korun. Dnes jsou náklady čtyřikrát vyšší. Jsou nezbytné přeložky sítí a další úpravy křižovatky a silnice," vysvětlil starosta Josef Vodrážka, který věří, že tentokrát budou s žádostí úspěšní. „Chodí tu děti do školy, nechceme, aby tu byly další nehody. Tohle je jediný možný krok, jak chodce, cyklisty a další účastníky provozu ochránit,“ dodal starosta.

Muž z Pardubic se napíchnul na plot, zůstal bezvládně viset za lýtko.
Muž z Pardubic se napíchnul na plot, zůstal bezvládně viset za lýtko

Bylo by ideální vyřešit nebezpečné místo současně s rekonstrukcí silnice III/34030, kterou plánuje Pardubický kraj. Silnice prochází od Dražkovic až po Tuněchody a je součástí nebezpečné křižovatky. „V příštím roce bychom chtěli, pokud to finanční situace kraje dovolí, začít opravovat část z kraje obce Ostřešany od Dražkovic směrem na křižovatku se silnicí na Pardubice,“ přiblížil hejtman Martin Netolický. Rozpočet na rekonstrukci celé silnice z kraje Ostřešan na Tuněchody včetně průtahu obcí vychází na 80 až 100 milionů korun. Cena je vysoká, protože se jedná o komunikaci bez takzvaného kufru, což je nezbytná podkladová část, která má vliv na životnost vozovky. Právě kufr bude nutné udělat.

Nehody v Ostřešanech

Na křižovatce v Ostřešanech se staly už desítky nehod, v posledních deseti letech jich bylo kolem třiceti.

Velmi tragický konec měla nehoda z července roku 2014, při níž zahynuly dvě osoby. Střet nepřežila 38letá žena a následkům zranění v průběhu noci podlehlo také její malé dítě. 

O nehodě jsme psali zde: 

Tragickou nehodu v Ostřešanech nepřežila mladá maminka. Vážně zraněno bylo i půlleté dítě. Řidič osobního vozidla projel Stopku přímo pod nákladní auto.
Nehodu v Ostřešanech nepřežila matka ani dítě. Policie hledá svědky

Řidič, který ženu a dítě vezl, projel značku Stop a vjel pod rozjeté nákladní auto. Nakonec policie obvinila oba řidiče. Řidič nákladního vozidla podle zjištění policie překročil o více než dvacet kilometrů maximální povolenou rychlost.

Po střetu dvou osobních aut v květnu 2021 skončil jeden vůz na předzahrádce místních obyvatel a poté narazil do domu. Druhé auto zase poškodilo sloup veřejného osvětlení a sloup se silničním zrcadlem. Jedna osoba se při nehodě zranila.

V létě 2018 se na křižovatce střetla dodávka jedoucí po vedlejší komunikaci ve směru od Nemošic s osobním automobilem jedoucím po hlavní silnici ve směru od Dražkovic. Dodávka, ve které cestovaly dvě osoby, skončila po nehodě převrácená na boku. Dvaatřicetiletý řidič osobního vozu utrpěl zranění, se kterým byl převezen do nemocnice.