Lávka pro pěší, která v Pardubicích spojuje vlakové nádraží se sídlištěm Dukla, se otevře později, než se plánovalo. Přestože se nepřehlédnutelný červený tubus nad nádražím už několik měsíců tyčí. Cestující ho naplno využijí o několik měsíců později, než se čekalo.

Stavbaři musí na nadchodu, který propojuje jižní část města a s jednotlivými nástupišti, dodělat chybějící zábradlí nebo elektroinstalaci. Město pak musí zařídit, aby umožnilo přístup k lávce z ulice K Vápence. Tam je prozatím pouze staveniště.

Část zlomeného stromu spadla na dětské hřiště.
Strom spadl na hřiště v Polabinách. Větve zasáhly ženu, děti stihly utéct

„Právníci města a Správy železnic v těchto dnech pracují na finálním textu smlouvy tak, aby v květnu mohla být schválena. Je naším společným zájmem, tedy města, zhotovitele i Správy železnic, aby lávka mohla být otevřená,“ informoval náměstek primátora Jan Hrabal s tím, že město je připraveno dostát všem svým závazkům, ke kterým se, v souvislosti s otevřením lávky, zavázalo.

Podle Správy železnic se nová lávka stejně jako celá modernizace pardubického nádraží dokončuje podle plánu. „Správa železnic lávku nad nádražím zprovozní v závěru května,“ potvrdil mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. O spojce na sídliště se ve městě mluví už řadu let. Cílem je hlavně zvýšit bezpečnost, protože lidé z Dukly si už léta zkracují cestu přes koleje. Železničáři tak zprovozní bezbariérové přemostění kolejiště alespoň částečně.

„Lidé ji prozatím budou moci využívat jako další přístupovou cestu k nástupištím pardubického nádraží. Výstup směrem k sídlišti Dukla zůstane ještě uzavřený, dokud město Pardubice nedokončí potřebné úpravy v oblasti ulice, kam je lávka za nádražím zaústěna,“ dodal Gavenda s tím, že přemostění stanice, tak bude pro veřejnost kompletně průchozí pravděpodobně od podzimu.

Parkovací dům

Obyvatelé Dukly i řidiči, kteří netrpělivě vyhlížejí nový parkovací dům, si budou muset ještě počkat. Problémem je totiž, že na druhém konci lávky, v ulici K Vápence je aktuálně staveniště. Tam měl původně stát parkovací dům, město ale nakonec přistoupilo k rychlejší variantě, upraveně provizorní parkovací plochy. Parkovací dům chce město stavět, až přepracuje projekt, aby byl levnější.

„Projekt je upravován tak, aby došlo k jeho výraznému zlevnění. A to změnou nosné konstrukce, která by neměla být železobetonová, ale ocelová. Na tom pracuje Dopravní podnik města Pardubic a počítáme s tím, že záměr bude projednán na květnovém jednání zastupitelstva,“ sdělil Hrabal.

Univerzita Pardubice zbourá část bývalé továrny Telegrafia, je ve špatném stavu.
Z Pardubic zmizí další historický symbol. Telegrafii nahradí univerzitní fakulta

Další otazník visí nad tím, kdo se o novou lávku, za zhruba 300 milionů korun, budu starat. To bude totiž podle některých velmi nákladné. Na město by připadly totiž veškeré údržby a opravy lávky včetně úhrady energií na osvětlení nebo provoz výtahů a eskalátorů.

„Přinejmenším zpočátku zřejmě provoz a údržbu lávky zajistí Správa železnic a náklady s tím spojené uhradí Pardubice,“ za Správu železnic přiblížil Gavenda. Pardubická radnice i železničáři se ale shodují, že obecně jsou podmínky provozování lávky předmětem smlouvy, jejíž podoba se v současné době dojednává. Smlouvu o údržbě bude muset následně ještě schválit vedení Pardubic.

Lávka začíná na Dukle v ulici K Vápence a končí u nového autobusového terminálu B. Měří tak necelých 300 metrů. Lidé se na ni dostanou po eskalátorech nebo výtahem ze čtyř nástupišť. Výjimkou je nové páté nástupiště, které eskalátory mít nebude. „Lávka bude po svém dokončení sloužit každý den a otevřena bude dvacet čtyři hodin denně,“ informovala Nela Eberl Friebová, mluvčí Správy železnic, která je investorem stavby.

Tubus lávky byl vyroben podle návrhu pardubického architekta Milana Košaře.