Vedle zkušeností lidí sdílených na sociálních sítích některé čtenáře Deníku jejich nespokojenost dokonce přiměla napsat i nám do redakce. Protože na reakci nemocnice na stížnost prvního z pisatelů jsme i přes urgence marně čekali šest dní, jeho dopis jsme zveřejnili bez jejího stanoviska. Připojili jsme bez dalších komentářů i e-mail jiného čtenáře, který nám dorazil předevčírem.
Tři hodiny po zveřejnění obou dopisů se Nemocnice Pardubického kraje vyjádřila, její stanovisko připojujeme a najdete jej na konci článku.
Dopis 1. (poslán 1. dubna)
"Dobrý den, jsem zet' jednoho z nakažených pacientů z kardiologie. Tchána jsem dovezl na ambulanci minulý týden v úterý. Personál nemocnice byl v této době vybaven pouze látkovou nebo možná jen jednorázovou rouškou. Tchánovi nebyla i přes můj dotaz přímo na ambulanci jeho vlastní rouška výměněna a v zakrvácené roušce dovezené z domu ho nechali celý týden. Nemocnice hygieně také nepředala (možná zatajila) informaci, že tchána po příjmu testovali s negativním výsledkem. Hygiena dostala pouze informaci o pozitivním testu z úterý. Je podivné, jak se nemocnice chová. Dokonce ani informaci o pozitivním testu nám nikdo nepředal a manželka se ji dozvěděla náhodou, když se telefonicky informovala na tchánův zdravotní stav. Jsem z přístupu nemocnice zoufalý."
Redakce zná identitu pisatele, nebude ji ale zveřejňovat
Dopis 2. (poslán 5. dubna)
"Nevíte jak je možné, že Pardubická nemocnice na kardiologii řeší nákazu koronavirem, ale pacientům, kteří byli například 2 dny před tím, než to "prasklo", na kardiologii na pohotovosti, nikdo ani nedal vědět, natož aby jim někdo nařídil karanténu? Popravdě mi to připadá jako další ze šlendriánů naší vyhlášené nemocnice."
Redakce zná identitu pisatele, nebude ji ale zveřejňovat
Odpověď Nemocnice Pardubického kraje na oba dopisy
Z Vámi zaslaného dopisu bohužel nejsme schopni učinit konkrétní závěry a vyjádřit se tak můžeme pouze obecně.
Nemocnice příchozí bezpříznakové pacienty na Covid-19 pozitivitu netestuje a ani v minulosti je netestovala. Až do 26. března navíc potřebovala ke každé indikaci příznakového pacienta souhlas krajské hygienické stanice.
K informaci, jakým způsobem byl personál na příjmových ambulancích chráněn, se bez znalosti data nejsme schopni vyjádřit. Nedostatek ochranných pomůcek v době od 6. března, kdy vláda zakázala prodej respirátorů a roušek jinam než přímo České republice, tedy ministerstvu, do plné distribuce OOPP z dodávek z Číny na konci března, je všeobecně znám a nevyhýbal se ani našim nemocnicím.
Současná situace není jednoduchá pro nikoho z nás. Chápeme, že rodina může v emočně náročných chvílích vnímat zjitřeně. Nemocnice se však i v této složité době snaží poskytovat maximální péči všem pacientům. Zpětná vazba je pro nás velmi důležitá a vždy se jí zabýváme. Pisatel se tak může obrátit přímo na nás a věc začít řešit přímo.
K Vámi uváděnému druhému dopisu sdělujeme, že epidemiologické šetření, dohledávání kontaktů a jejich následná identifikace je v úkolem krajské hygienické stanice, nikoli Nemocnice Pardubického kraje.
Kateřina Semrádová, vedoucí oddělení komunikace a marketingu Nemocnice Pardubického kraje