Probírání zdravotního stavu před ostatními pacienty a personálem, ošetřující lékař, který se nepředstaví, špatná čistota toalet a sprch či nevhodná doba ranního buzení. Na takové věci si nejčastěji stěžují pacienti fakultních nemocnic. Odhalil to průzkum spokojenosti, jehož výsledky včera zveřejnilo ministerstvo zdravotnictví.

„Nejhůře hodnocené bylo soukromí pacientů při komunikaci lékaře a sestry s pacientem, kdy jsou u toho přítomní také další lidé. To je velmi citlivé. Další věc, která je pro mě velmi zarážející, že panuje velká nespokojenost s čistotou hygienických zařízení. Zvlášť u zdravotních zařízení mi to přijde nesmírně smutné. Z vlastních zkušeností však vím, že tam to bývá často špatné,“ prohlásila odstupující ministryně zdravotnictví Daniela Filipiová.

Naopak kladně pacienti hodnotí hlavně dobu čekání na přijetí, dodržování termínu přijetí, kontinuitu informací od personálu, frekvenci návštěv ošetřujícího lékaře, tišení bolesti, zapojení rodiny nebo informace o péči a užívání léků po propuštění.

První podobný průzkum se uskutečnil v roce 2006, současný na něj navazuje. „Stejně jako v předchozím šetření jsou nejvíce spokojeni pacienti z fakultních nemocnic Ostrava, Plzeň a Hradec Králové. Ze specializovaných zařízení je nejlépe hodnocen Masarykův onkologický ústav Brno, který dosáhl nejlepších výsledků,“ uvedla náměstkyně ministryně zdravotnictví pro zdravotní péči Markéta Hellerová.
Personál ostravské nemocnice výsledky potěšily. „Spokojenost pacientů je pro nás na prvním místě. Výsledek průzkumu je pro nás však i závazkem, abychom si vysokou kvalitu udrželi a postupně ji ještě zvyšovali,“ reagoval mluvčí Fakultní nemocnice Ostrava Tomáš Oborný.
Největší spokojenost projevovali pacienti z oddělení nukleární medicíny, pracovního lékařství, plastické chirurgie, rehabilitace, onkologie a radiologie. „Získali jsme relevantní informace o kvalitě poskytovaných zdravotních služeb v jednotlivých zařízeních. Jsou přínosné nejen pro pacienty, ale také pro vedení nemocnic. Mohou totiž lépe zlepšovat své služby,“ řekla Filipiová. Jejich reakci na průzkum chce vedení ministerstva sledovat.

Dotazník v listopadu a prosinci minulého roku dostali všichni pacienti, kteří byli v některém z 27 zdravotních zařízení zřizovaných ministerstvem déle než dva dny. „Personál nemocnic ho rozdal všem pacientům poslední večer před propuštěním. Nemohl tak vybírat pouze spokojené pacienty. Dotazník vyplnilo 23 tisíc pacientů, což představuje průměr sedmdesát procent,“ přiblížil způsob oslovování garant výzkumu Tomáš Raiter.