Všechny silniční stavby běží podle plánu, rezignace ministra dopravy Víta Bárty nemá na již realizované či teprve plánované silniční investice žádný vliv.

Obavy Východočechů z pozastavení tolik potřebných a slibovaných obchvatů včera klidnil mluvčí ministerstva Jakub Ptačinský.

Zádrhel se ale skrývá jinde. „Financování běží podle plánu. Vše závisí na tom, zda koncepci rozvoje silniční sítě, již představil v lednu ministr Bárta a která je apolitická a vytvářejí ji odborníci, v květnu schválí vláda,“ dodal mluvčí Ptačinský.

Jinými slovy: pokud vláda neustojí současnou krizi anebo dokonce budou vyhlášeny nové volby, veškeré Bártovy sliby investic ve východních Čechách se stanou ze dne na den bezcenným cárem papíru. Příprava plánovaných staveb může být zmrazena a nový ministr dosavadní plány může zcela přehodnotit.

Vyhráno tak zdaleka nemá přestavba asi nejucpanější východočeské křižovatky u pardubického Parama, která se měla začít stavět příští rok, stejně jako ještě před třemi týdny „tutové“ zahájení výstavby chrudimského obchvatu.

Nic z toho najednou není jisté, ač to v této chvíli nikdo nepřizná. Byl to ovšem sám Bárta, kdo při nedávné návštěvě Pardubic – ačkoliv v nadsázce – přiznal, proč našel peníze právě na křižovatku u Parama.

„Byla to vloni od primátorky Štěpánky Fraňkové schválnost, kdy jsem se zdržel při cestě do Chrudimi v zácpě právě na této křižovatce 45 minut,“ zavtipkoval tehdy. Dalších dvacet minut se vzápětí zdržel v dvoukilometrové koloně na příjezdu do podobně ucpané Chrudimě.

Jak dopadla vyjednávání s Havránkovou?

Stejnou prioritu má podle už dřívějšího vyjádření Bártova mluvčího Ptačinského pokračování výstavby dálnice D11 z Hradce Králové na Jaroměř a R35 z Opatovic nad Labem na Vysoké Mýto a Olomouc. K tomu je ovšem nutné nejdříve dostavět chybějící tři kilometry D11 před Hradcem na pozemcích vzpurné farmářky Ludmily Havránkové. Dohodu s ní po 16 letech tahanic si vzal Bárta jako osobní cíl ve funkci. Po smíru je nyní veta, jak v pondělí nepřímo potvrdil sám Ptačinský. Bártovi se za deset měsíců ve funkci dohody totiž dosáhnout nepodařilo.

„Platí to, co jsme řekli už dříve: Shodli jsme se s farmářkou, že žádné informace vyjednávacího týmu nebudeme až do uzavření dohody uvolňovat,“ uvedl Ptačinský.

A co se týče zmiňované R35, zde je první úsek z Opatovic do Časů u Holic teprve ve fázi před územním rozhodnutím. Dalším problémem je možné přehodnocení způsobu finacování stavby R35 příštím vedením ministerstva. Zatímco Bárta mluvil o zapojení soukromých developerů (metoda PPP projektů), jeho nástupce může mít na tento nepříliš osvědčený způsob financování zcela jiný názor. Ačkoliv je pravdou, že jinde peníze stát sežene jen těžko…

Ohroženo není pouze probíhající rozšiřování „hradubické“ státovky na čtyřpruh. Vedle již velmi pokročilého stadia prací totiž investici zaplatila z větší části Evropská unie. Úsek od pardubického Globusu k již hotovému čtyřpruhu u Opatovic by měl být hotov letos v září, druhá část před hradeckým Březhradem v červenci příštího roku.

Potřebné silnice a obchvaty na východě Čech

Náchod - Město ucpané tranzitem do Polska. Protestní blokády občanů doposud ničemu nepomohly. Obchvatu svitla naděje, ale za cenu úspor: plánované dva tunely (Kramolna a Dolní Radechová) buď nebudou vůbec, nebo aspoň kratší. Takto má ale šanci na brzkou výstavbu.

Chrudim - Jedno z nejucpanějších měst, ani zde nepomohly blokády aktivistů. Obchvat má smysl jen tehdy, pokud se postaví v celé délce (i kolem Slatiňan). Jinak se problém pouze přesune z jedné strany města na druhou.

Pardubice - Přestavba zoufale ucpané křižovatky Paramo na obchvatu města, společně s nedalekou křižovatkou Trojice u nádraží ČD. Sotva kilometrový úsek je velmi náročný finančně i technicky. Pardubice zatím musí čekat na jihovýchodní a severovýchodní obchvat.

Jaroměř - S obchvatem platí totéž co v Chrudimi: bez navazujícího úseku do Hradce Králové značně postrádá smysl.

Hradec Králové - Město plánuje již několik let stavbu severní tangenty a jižního obchvatu města.

Další potřebné obchvaty: Nová Paka (nehodový úsek I/16), Lázně Bohdaneč (tranzit na D11), Vysoké Mýto (přetížená I/35)…