„Absolutně nechápu, k čemu tady padesátka je,“ kroutí hlavou Miloš Strnad z Chrudimě, který tudy jezdí každý den do práce. Trochu napovídají snad jen bagry, které hned vedle budují dálnici.

Vysvětlení policie připomíná styl Královny koloběžky: za instalaci padesátky je odpovědný krajský úřad, který ji nařídil, my ne. Ale s omezením souhlasíme.

„Není tam vůbec zbytečné. Silnice prochází staveništěm a jedna z odboček má kvůli malému poloměru nepřehledný výjezd,“ argumentuje šéf východočeského dopravního inspektorátu Karel Bušta.

Připustil ovšem riziko, že podobná, podle řady řidičů zbytečná omezení povedou k tomu, že nebudou respektována ani tam, kde přehnaná nejsou. V obytných zónách, u škol či úřadů ve městech.

Na sotva dvacetikilometrovém úseku mezi oběma krajskými městy přitom na řidiče číhá podobných nástrah víc.

Jen o zhruba 200 metrů dál směrem na Hradec byla před časem umístěna dokonce „dvacítka“. A to kvůli archeologům, kteří na sousedním poli v místě plánované dálnice dělali záchranný průzkum.

A když se vydáte naopak do Pardubic, po zbrusu novém asfaltu na dálnici mezi Globusem a Paramem musíte jet také padesátkou. Proč? „Koberec vozovky je úplně nový, ještě zcela neuzrál a může být kvůli tomu ještě mastný a kluzký. Do pátku ale omezení zmizí,“ slibuje Bušta.

Ani na jednom ze tří míst však se však podle něho policejního radaru bát nemusíte. Zní to skoro jako výzva řidičům: kašlete na značky.

„Příčí se mi dávat radar tam, kde je omezení jen přechodné. Nejsme městská policie,“ uvedl Bušta.

Pokuty za rychlost vám hrozí na té samé silnici jinde. U obchodní zóny před Hradcem Králové ve směru na Pardubice, kde se čtyřproudá výpadovka zužuje v klasický dvoupruh. Silnice mající parametry dálnice tu svádí k vyšším rychlostem.

Řidiči to tady ale už znají, a tak zatímco po bezpečném čtyřpruhu jedou předpisovou devadesátkou, vzápětí na užším dvoupruhu to mnozí rozpálí na sto třicet.