Rychlá čtyřpruhá silnice do Hradce i opačným směrem na Chrudim, u pardubického Parama však rozčísnutá velkým kruhovým objezdem o průměru 40 metrů. Tak bude za pár let vypadat cestování mezi těmito třemi městy. Stavět se začne podle pátečního slibu ministra Víta Bárty už příští rok.

Kdo u Parama očekával velkou dálniční křižovatku, která by umožnila plynulý průjezd Pardubicemi jako po obchvatu hodného stotisícového města, bude tudíž asi zklamán.

Na vině je sousední železniční trať z Pardubic do Chrudimě, která k autostrádě těsně přiléhá. Plány na její přeložku jsou sice už několik desítek let staré a i kvůli pohodlí cestujících na dráze stále oživované, nakonec však zůstaly jen na papíře.

Mimoúrovňová křižovatka „Závodiště“ tak bude muset být jen jednoramenná a má vypadat v zásadě podobně, jako doposud. Ve zkratce řečeno, bude pouze rozšířená ve všech třech ramenech na čtyři pruhy a semafory na „dolní“ křižovatce budou vyměněny za „kruhák“.

Více o celé stavbě se dozvíte z informačního letáku ZDE.

„Především ve směru od Hradce na Chrudim by motoristé neměli vlastně nic poznat, na kruhovém objezdu bude pro tento směr vybudován boční bypass, takže řidiči projedou vně kruhového objezdu. Stejné by–passy tu budou stát kvůli plynulosti provozu i pro auta jedoucí ve směru z horní křižovatky k nádraží a od Chrudimě na horní křižovatku. Nemyslím si proto, že by se měl provoz na kruhovém objezdu až tolik zpomalit. Bude to rozhodně lepší než současné semafory,“ řekl projektant plánované přestavby Parama Jiří Nesl z firmy Chládek a Tintěra.

#nahled|https://g.denik.cz/45/df/silnice_paramo_spunt_denik-630.jpg|https://g.denik.cz/45/df/silnice_paramo_spunt.jpg|Paramo za tři roky: místo velkého špuntu malý#

Šestipruh nám nevyšel, čtyřpruh bude stačit

Na horní křižovatce s výpadovkou na Přelouč semafory zůstanou, budou zde však vybudovány dva samostané odbočovací pruhy bez řízení semafory. Celý viadukt na silnici Pardubice – Přelouč bude rovněž rozšířen na čtyřpruh a provoz tu tak má být také mnohem plynulejší.

Jiří Nesl odmítl i výtku, proč kilometrový úsek od kruhového objezdu k později plánované mimoúrovňové křižovatce Palackého (u nádraží) nebyl projektován rovnou jako šestipruh. Je to totiž s 30 tisíci auty za den asi nejvytíženější úsek v celých východních Čechách a vedle tranzitu musí pojmout i velkou část městské dopravy.

„Na spočítanou kapacitu nám šestipruh nevyšel, čtyřpruh bude skutečně stačit,“ řekl. Ve směru od Parama k nádraží navíc vznikne třetí pruh speciálně pro MHD. A podél obou hlavních silnic zároveň nové stezky pro cyklisty a pěší, které se budou se silnicemi mimoúrovňově křížit.

Tvrdým oříškem však bude i samotná stavba, hlavně kvůli výstavbě nových mostů přes obě železniční tratě. Bohužel se neobejde bez objížděk přes ucpané centrum Pardubic. Hotovo by mělo být v červnu roku 2014.

ČTĚTE TAKÉ:
Paramo se začne stavět příští rok, slíbil Bárta