Jezdit tam budou spoje od Hradce Králové a Jaroměře, minimálně dva vlaky za hodinu. Zároveň bude sloužit pro obrat souprav zajišťujících spojení mezi Pardubicemi a Chrudimí. První vlaky by u ní měly zastavit ale až v červnu 2024. Tedy až poté co železničáři dodělají navazující práce na trati.

Nové nástupiště by mělo lidem usnadnit cestování do centra Pardubic. Cestující, kteří na nové zastávce vystoupí nemusí využívat MHD, stačí když projdou Sladkovského ulicí a během několika minut jsou na hlavní pardubické tepně, třídě Míru.

Na místě, které je od hlavního nádraží vzdálené asi půl kilometru, je prozatím jen zaslepený tubus, který by se měl brzy napojit na takzvanou „myší díru“.

Modernizace pardubického uzlu běží na plné obrátky.
Zastávka Pardubice-centrum? Jen, když na ni město a kraj přispěje, zní od státu

Rozpočet zastávky byl původně přes 80 milionů korun. Šéf Správy železnic Jiří Svoboda potvrdil, že projekt už se podařilo zlevnit. Správa železnic, která je investorem stavby nyní počítá, že za novou zastávku zaplatí 44 milionů korun.

Stavbu už schválila i centrální komise Ministerstva dopravy.

Aktuálně tak Správa železnic může vypsat tender na její realizaci, která musí proběhnout souběžně s probíhající modernizací celého pardubického nádraží.

„Považujeme za prospěšné, aby se tato zastávka stihla realizovat za provozu při rekonstrukci uzlu, neboť tím můžeme docílit nižších nákladů,“ potvrdil ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Přístřešky, lavičky i kamery

Nová ostrovní zastávka bude mít nástupiště o délce 140 metr a široká bude téměř 9 metrů. Přístup cestujících zajistí kryté šikmé chodníky o šířce 3 metry. Na nástupiště budou umístěny přístřešky, lavičky a bude celé, včetně přístupů, osvětleno. „Počítá se také s instalací informačního a orientačního systému, rozhlasu a také kamerového systému,“ informovala Správa železnic.

Do podchodu, který propojuje Sladkovského a Rokycanovu ulici, stavbaři už v minulosti napojili nový tubus, který je nyní zaslepen. Nachází se přímo pod kolejí, kolmo směrem k podchodu. Na něj naváže zastřešená část šikmého přístupu. Cestující se dostanou na nástupiště také po přístupové cestě z ulice Jana Palacha.

Přispějí i Pardubice a kraj

„Město je ochotno rozumnou částkou tuto investici podpořit. To proto, že se novou zastávkou zvýší komfort cestujících a pravděpodobně může klesnout počet lidí, kteří se musejí dostat do centra města na hlavní vlakové nádraží. Vše ale bude na rozhodnutí zastupitelstva,“ sdělil primátor Pardubic Jan Nadrchal s tím, že věří, že vzhledem k prospěšnosti investice nepůjde o kontroverzní záležitost.

Modernizace pardubického uzlu běží na plné obrátky, finišují práce ve výškové budově.
Eskalátory jsou hit. Některá zrekonstruovaná místa u nádraží Pardubáci neuvidí

Protažení spojů blíže do centra města bude pro kraj znamenat další výdaje.

„Nejedná se o jediné náklady, které Pardubický kraj plánuje vynaložit v souvislosti s novou zastávkou. Zajíždění vlaků nás vyjde minimálně na 3,5 milionu korun ročně. Ale považujeme to za rozumnou a smysluplnou investici pro občany a zlepšení dopravní obslužnosti přímo v centru krajského města,“ dodal náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš.