Železnice bude obyvatelům a návštěvníkům Pardubic ještě o něco blíž. Nová stanice totiž vznikne kousek od historického centra města. Cestující se na nástupiště dostanou po cestě z ulic Jana Palacha a Sladkovského. „Pro dojíždějící od Hradce to bude super, třeba já to budu mít blíž do práce a v létě nebudu muset autobusem,“ s povděkem kvitovala projekt Marie Havlíková.

Zastávka, na které vznikne oboustranné nástupiště o délce 140 metrů a šířce téměř 9 metrů, cestujícím od poloviny příštího roku výrazně zlepší dostupnost centra města. Cestující nebudou muset využívat MHD, stačí když projdou Sladkovského ulicí a během několika minut jsou na hlavní třídě Míru.

Modernizace pardubického uzlu běží na plné obrátky.
Zastávka Pardubice-centrum? Jen, když na ni město a kraj přispěje, zní od státu

Záměr se zamlouvá i studentovi z pardubické Višňovky. „Myslím si, že pro mě to bude velká úspora času, doufám, že to postaví brzo,“ okomentoval plánovanou stavbu Jan Kosek.

První vlaky by u ní měly zastavit až v červnu 2024. Tedy až poté co železničáři dokončí navazující práce na trati a rekonstrukci pardubického hlavního nádraží. Stavba nového nástupiště by podle Správy železnic neměla ovlivnit provoz vlaků.

Někteří obyvatelé Pardubic však novou zastávku vnímají jako zbytečnou. „Myslím, že nádraží není tak daleko, tohle jsou vyhozené peníze a zbytečnost,“ myslí si cestující Jana Umlaufová.

Podle Správy železnic budou na nové stanoviště jezdit minimálně dva vlaky za hodinu. Budou sem totiž zajíždět spoje z Jaroměře a Hradce Králové a zastávka bude zároveň sloužit pro obrat souprav zajišťujících dopravu mezi Pardubicemi a Chrudimí.

Správa železnic, která je investorem stavby, nyní počítá, že za stavbu zaplatí téměř 54 milionů korun. Zhotovitelem stavby je sdružení firem Eurovia a Chládek a Tintěra Pardubice, které má stavbu dokončit do května příštího roku.

Modernizace pardubického uzlu běží na plné obrátky, finišují práce ve výškové budově.
Eskalátory jsou hit. Některá zrekonstruovaná místa u nádraží Pardubáci neuvidí

„Přípravou stavby jsme se zabývali už v rámci modernizace pardubického uzlu. Cílem je totiž co nejefektivnější souběh obou našich investic tak, aby výstavba nové zastávky negenerovala zásahy do už modernizované infrastruktury stanice,“ přiblížil ředitel Správy železnic Jiří Svoboda s tím, že do práce se dělníci mohou pustit prakticky hned a první vlaky zde začnou pravidelně zastavovat od 9. června 2024.

Přispějí i Pardubice a kraj

Primátor Pardubic Jan Nadrchal uvedl, že vedení města je ochotno rozumnou částkou tuto investici také podpořit. „To proto, že se novou zastávkou zvýší komfort cestujících a pravděpodobně může klesnout počet lidí, kteří se musejí dostat do centra města na hlavní vlakové nádraží“ sdělil primátor Pardubic Jan Nadrchal.

Rekonstrukce jedné z nejvytíženějších stanic v zemi se přehoupla do druhé poloviny. Dělníci pracují na modernizace kolejiště, nástupišť a dál roste i nová lávka na Duklu.
Rekonstrukce pardubického nádraží přešla do druhé fáze, roste i lávka na Duklu

Protažení spojů blíže do centra města bude pro ale znamenat také další výdaje. Tentokrát pro Pardubický kraj. „Zajíždění vlaků nás vyjde minimálně na 3,5 milionu korun ročně. Ale považujeme to za rozumnou a smysluplnou investici pro občany a zlepšení dopravní obslužnosti přímo v centru krajského města,“ dodal náměstek pardubického hejtmana pro dopravu Michal Kortyš.

Přístřešky, lavičky i kamery

Přístup cestujících na perón zajistí kryté šikmé chodníky o šířce tři metry.

Do podchodu, který propojuje Sladkovského a Rokycanovu ulici, stavbaři v minulosti už napojili nový tubus, který je nyní zaslepen. Nachází se přímo pod kolejí, kolmo směrem k podchodu. Na něj naváže zastřešená část šikmého přístupu. Cestující se dostanou na nové nástupiště také po přístupové cestě z ulice Jana Palacha.

Malý cestovatel projel o prázdninách celou pardubiickou MHD
Pětiletý cestovatel o prázdninách projel všechny linky pardubické MHD

Na nástupiště dělníci umístí přístřešky, lavičky, a nové osvětlení, tak aby bylo nástupiště včetně přístupů osvětleno. Bezbariérová nástupiště budou vybavena moderním informačním systémem. „Počítáme také s instalací informačního a orientačního systému, rozhlasu a také kamerového systému,“ doplnil Dušan Gavenda mluvčí Správy železnic. 

Mohlo by vás zajímat: Parkování v Pardubické nemocnici. Město se vzdá pozemků. Chce více míst pro auta

Zdroj: Remešová Nikola