Generali Česká pojišťovna pod názvem ČP Index bezpečnosti monitoruje 13 krajských měst a 206 obcí s rozšířenou působností. Ve srovnání měst podle závažnosti nehod s účastí chodců, cyklistů a motoristů, skončily Pardubice na třetím místě.
„Nejbezpečnějším krajským městem v oblasti zranitelných účastníků se v loňském roce stal Hradec Králové, na druhém místě skončila Olomouc, na třetím pak Pardubice,“ informoval Jan Marek z Generali České Pojišťovny, která tvoří podrobné statistiky o bezpečnostní dopravní situace v Česku.
V uplynulém roce řidiči v Pardubicích způsobili celkem 708 nehod, při kterých se těžce zranilo sedm účastníků. V roce 2021 Pardubáci bourali dokonce 750krát a těžce se zranilo devět osob. Před třemi lety pak statistiky zaznamenaly 659 nehod a 12 těžce zraněných. Čísla vyplývají ze statistik shromažďovaných pojišťovnami i dopravní policií.
„Někdy mám pocit, že ve městech, kde je hodně hustá doprava, mají obecně řidiči větší ochotu si pomáhat, například správně zipovat, komunikovat nebo pouštět se. Měli bychom si uvědomit, že v dopravě jde o to dojet bezpečně, nespěchat, předvídat a nestresovat se,“ řekl pro Deník odborník na bezpečnou jízdu Vít Jedlička.
Z údajů lze vyčíst, že v krajském městě ale řidiči bourali nejčastěji. Na druhém místě v počtu dopravních nehod na Pardubicku skončila Chrudim se 160 nehodami, na třetím místě Ústí nad Orlicí se 118 nehodami a Vysoké Mýto s 113 bouračkami.
GČP Index za rok 2022
1. Hradec Králové. V roce 2021 – 5. místo
2. Olomouc. V roce 2021 – 7. místo
3. Liberec. V roce 2021 – 1.místo
4. Karlovy Vary. V roce 2021 – 2. místo
5. Pardubice. V roce 2021 – 9. místo
Za nehodami ve městech je podle odborníků v drtivé většině nepozornost řidičů a nerespektování pravidel silničního provozu. „Nejčastějšími příčinami jsou nedání přednosti, nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem, jízda na červené světlo. Dalším častým důvodem jsou i situace, kdy se řidič plně nevěnoval řízení vozidla,“ řekl Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která je autorem a provozovatelem Portálu nehod.
Šoféři by podle expertů měli dodržovat jednoduchá pravidla.
„Řidičům bych doporučil zlepšit zastavování na semaforech, kdy se řidiči na sebe moc lepí a mají klamný dojem, že jich projede na zelenou více. Lepší je nechat si mezeru nejméně 2,5 metru. Takovou pomůckou je, že řidič by měl viděl zadní kola vozidla před sebou,“ dodal Jedlička.
Více těžce zraněných
Podle statistik bylo v loňském roce při dopravních nehodách méně usmrcených, ale více těžce zraněných.
„Pozitivní zprávou je, že v šesti krajských měst, včetně Hradce Králové a Pardubic, se dopravní nehody v loňském roce obešly bez smrtelných následků,“ informoval Marek. Pardubice v této statistice letos skončily na pátém místě a polepšily si tak o čtyři místa.
Celkově na silnicích krajských měst v průběhu loňského roku přišlo o život 39 osob. Což je o 19 méně než v předchozím roce. Při nehodách v krajských metropolích se ale těžce zranilo 434 osob, což je meziročně o 112 lidí více.
Nejbezpečněji je v Hradci
U sousedů v Hradci Králové jsou na tom podle indexu ještě lépe. Ze statistik vyplývá, že nejbezpečnější silnice z krajských měst v Česku byly právě v Hradci Králové.
„Podle výsledků GČP INDEXu za rok 2022 se nejbezpečněji jezdilo v Hradci Králové, kde při 797 dopravních nehodách byly těžce zraněny 3 osoby. Umístil se tak na nejvyšší příčce v bezpečnosti silničního provozu mezi krajskými městy. Navíc si o čtyři příčky polepšil oproti předchozímu roku,“ uvedl Jan Marek z Generali České Pojišťovny.
Na druhém místě skončila Olomouc, na třetím potom Liberec. Pardubice obsadily pátou příčku. Naopak horší situace je v Plzni nebo Brně. Na nejhorší pozici z krajských měst skončily České Budějovice.
Index nejbezpečnějších silnic
GČP INDEX vyjadřuje úroveň nehodovosti na základě poměru vážných a smrtelných nehod k celkovému počtu nehod v zastavěné oblasti krajských měst a také všech 206 obcí s rozšířenou působností vztažených k celkovému počtu evidovaných dopravních nehod. Jedná se o závažnost dopravních nehod, čím vyšší je hodnota GČP INDEXu, tím je dopravně bezpečnostní situace horší.