Proměna jedné z dominant Pardubic je viditelná na první pohled. Nádražní budova, která bývala chloubou pardubického nádraží, se kromě nových interiérů dočkala nových oken, dveří, střechy i fasády. Původní keramický obklad ale nezmizel. Lidé se ale do opraveného hotelu jen tak nedostanou, většina budovy bude sloužit Správě železnic.

Z bývalého hotelu je nově škola. Ve všech sedmi patrech stavbaři vytvořili pokoje, učebny, kanceláře nebo cvičné a školící sály pro železničáře z celé republiky. 

Stavba nové zastávky Pardubice centrum zná svého zhotovitele a může začít. Cestujícím se tak v polovině příštího roku zlepší dostupnost středu města.
Vlakem až do centra Pardubic. Nová zastávka bude stát 53 milionů

Oprava památkově chráněné budovy vyšla na 574 milionů korun. „Už dlouhodobě máme problém s tím shánět nové zaměstnance a vůbec je vyškolit. Celé školení jsme měli roztříštěné po celé republice. I z pohledu shánění lektorů nebo zázemí, jsme se rozhodli, že bude pouze jedna adresa, a to uprostřed republiky,“ vysvětlil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. 

Proměnu bývalého hotelu kvitoval i ministr dopravy Martin Kupka, který si kompletně zrekonstruovanou budovu přijel do Pardubic prohlédnout.

„Opravdu nám sházejí na dráze specifické profese. Možnost je tady vzdělávat a přivést na železnici odborníky a dát jim tu nezbytnou příprav je klíčová podmínka proto udržet dlouhodobě konkurence schopnou českou železnici,“ sdělil Kupka. Rozsahem se jedná o jednu z nejvýznamnějších rekonstrukcí nádraží v republice.

Do restaurace ano, do bufetu už ne

Atmosféru pardubického nádraží budou cestující moci nasát alespoň v opravené restauraci, která bude sloužit veřejnosti. Z původní nádražní hospody se stala moderní restaurace pro zhruba 80 hostů, stejný počet míst pak nabídne i na venkovní terase před nádražím. Provozovat ji bude společnost Jídelní a lůžkové vozy, která v Praze provozuje síť samoobslužných restaurací, bister a kaváren.

I tady se stavbaři drželi historických plánů. Podle původního interiéru nechali architekti vyrobit například repliku svítidel, mozaiky na podlaze nebo sloupech.

Rekonstrukce jedné z nejvytíženějších stanic v zemi se přehoupla do druhé poloviny. Dělníci pracují na modernizace kolejiště, nástupišť a dál roste i nová lávka na Duklu.
Rekonstrukce pardubického nádraží přešla do druhé fáze, roste i lávka na Duklu

Další prostory, které ve 40. letech navrhl architekt Karel Řepa, už budou veřejnosti běžně skryty. Bufet bude sloužit pouze jako jídelna pro zaměstnance Správy železnic. Legendární kino Svět, později Sirius, v suterénu výškové budovy, se změnilo na moderní multifunkční sál. Sloužit bude například pro konference.

3 odstíny oranžové

Budova je památkově chráněná a dělníci museli často využít netradiční technická řešená. Budova díky tomu skrývá řadu kuriozit.

„Veškeré prvky se konzultovali s památkovou péči, včetně hrubosti nebo barevných odstínů povrchů. Všude jsou historické repliky topných litinových těles nebo atypicky zaoblené zárubně,“ popsal vedoucí stavby Marek Fibich. Největším oříškem pro stavbaře byla barva fasády.

„Fasáda je tvořena třemi odstíny keramických pásků. Původní fasádní pásek byl nedokonalý, takže jsme po očištění fasády našli tři odstíny. Na základě konzultace s architektem Řepou a památkáři, jsme vyspecifikovali tři odstíny, které jsme poté v krabicích míchali, aby je obkladači dávali ve správném rozvržení,“ popsal detailní práce Fibich.

Další etapa

V budoucnosti se stavbaři přesunou přímo do nádražní haly. Správa železnic chce prostor opravit a zároveň mu vrátit vzhled z roku 1958, kdy se otevřelo. I tady tak bude rekonstrukce pod drobnohledem památkářů. Stavbaři budou muset zachovat uspořádání všech služeb i historické výzdoby.

Modernizace pardubického uzlu běží na plné obrátky, finišují práce ve výškové budově.
Eskalátory jsou hit. Některá zrekonstruovaná místa u nádraží Pardubáci neuvidí

„Předpokládám, že tendr na realizaci vypíšeme tento měsíc, nejdéle v říjnu, aby se práce rozběhly na jaře příštího roku a skončily v roce 2026. Celkové náklady této etapy by neměly překročit miliardu korun,“ prozradil Svoboda.

Zároveň železničáři dále pracují na modernizaci železničního uzlu Pardubic, který bude stát více než 7 miliard korun.

Pardubické nádraží

Původní stavba z dílny architektů Karla Řepy, Karla Kalvody a Josefa Dandy začala fungovat v květnu 1958 a je památkáři vnímána jako nejkvalitnější funkcionalistické nádraží s hotelem v poválečném Československu. Detaily přestavby se konzultovaly s nedávno zesnulým architektem Miroslavem Řepou, synem Karla Řepy.

Slavnostnímu otevření budovy přihlížela alespoň manželka architekta Řepy.