Vedle výrazného zvýšení počtu parkovacích míst došlo na pardubickém náměstí Československých legií také ke zkrácení stávajících a přidání nových přechodů pro chodce, dále k vytvoření takzvaných cykloobousměrek, tedy jednosměrných komunikací s obousměrným provozem jízdních kol.
Celá oblast byla nově označena jako zóna 30, což je optimální pro rezidenční oblasti, kde je však na rozdíl od obytných zón zachováno členění uličního prostoru na vozovku a chodníky.
Jedním z cílů série dopravních opatření bylo navýšení počtu parkovacích míst. „Na odbor dopravy i mně chodila řada podnětů od občanů ohledně problémů se zaparkováním aut rezidentů. Je pravdou, že zmíněná oblast patřila, co se týče parkovacích kapacit, k nejproblematičtějším v rámci celého města. Na tento problém jsme se zaměřili,“ okomentoval záměr náměstek primátora Jan Hrabal, jenž má na starosti i dopravu.
Změny přinesly 47 nových parkovacích míst. „Náklady na jedno parkovací místo se v budovaných parkovacích domech pohybují i na úrovni jednoho milionu korun. Na náměstí Čs. legií, se dostáváme s cenou za jedno místo řádově na desetitisíce, a to pouze tím, že efektivněji uspořádáme uliční prostor,“ pokračoval Hrabal.
Dalším důležitým přínosem úprav je zvýšení bezpečnosti chodců, zejména dětí. Na náměstí a v jeho blízkosti se nacházejí Základní škola Štefánikova, Základní umělecká škola Havlíčkova, Obchodní akademie, jazyková škola nebo Univerzita Pardubice. Uprostřed náměstí je oblíbený park.
„Úpravou bylo 11 stávajících přechodů zkráceno tak, aby jejich délka odpovídala technickým normám. Přibylo sedm nových přechodů na ramenech křižovatek, hlavně v Nerudově ulici. Zlepšily se rozhledové poměry u přechodů a v křižovatkách. Naším cílem je vytvořit bezpečné prostředí, ve kterém se rodiče nebudou obávat pustit děti do školy nebo na kroužek samotné,“ vysvětlil důvody realizace náměstek primátora.
Většina cest obyvatel Pardubic v centru města je realizována pěšky nebo městskou hromadnou dopravou. Vytvoření bezpečného prostředí může nepřímo zlepšit dopravní situaci tím, že méně lidí bude využívat auta na krátké vzdálenosti. V rámci úpravy vzniklo také 250 metrů nových cykloobousměrek.
Úpravy vyvolaly řadu ohlasů, některé z nich poukazovaly na užší průjezdní profily, které však pomáhají udržet předepsanou rychlost 30 kilometrů v hodině. Všechny změny jsou provedeny v souladu s technickými normami, v některých úsecích již také byly provedeny úpravy na základě reálného fungování.
Novinkou je také zavedení plošné přednosti zprava. „Nacházíme se v rezidenční oblasti, kde zavedení přednosti zprava snižuje rychlost a zvyšuje pozornost řidičů. Ti se v těchto zónách chovají ohleduplněji nejen sami k sobě, ale i k chodcům a cyklistům. Efektem je také zmenšení délky brzdné dráhy ze 40 metrů při rychlosti 50 kilometrů v hodině na 18 metrů při rychlosti 30 kilometrů v hodině,“ uvedl náměstek.
Další změny mohou přijít v následujících měsících po vyhodnocení situace. Důležitá je také komunikace s veřejností. „Stanovená opatření monitorujeme s tím, že na podzim si řekneme, jak pomohla. Ve vyhodnocení se zaměříme také na současné zachované odbočení z Nerudovy ulice směrem doleva do ulice Havlíčkova v návaznosti na nový parkovací pruh,“ uzavřel Jan Hrabal.