Sdílené elektrokoloběžky se po pardubických ulicích prohánějí od roku 2020, kdy do města společnost Bolt přivezla první zelené dvoukolové dopravní prostředky. Na jaře 2021 se pak přidala firma Lime. Obě společnosti v Pardubicích nabízejí dohromady okolo 400 sdílených elektrokoloběžek. Ulice na nich brázdí dětí, studenti ale i dospělí nebo kurýři s jídlem.

Za tu dobu se staly trnem v oku nejen jejich kritikům. Trpělivost došla i vedení města. Radnice zpřísňuje podmínky jejich fungování. Nově bude platit nižší rychlost a postihy přijdou i za jejich špatné parkování.

Opilý muž vezl na koloběžce malé dítě.
Opilý muž vezl v noci pětileté dítě na koloběžce. Zasáhli strážníci i sociálka

Pardubická radnice už měla dost stížností. S rostoucím počtem koloběžkářů totiž přibývá i kolizí s vážnými zraněními a škodami. Jezdci na koloběžce navíc zpravidla nenosí přilby a nezřídka brázdí i chodníky.

„Současný stav provozování sdílených elektrokoloběžek byl už neutěšený, je potřeba dát provozu a odstavování těchto zařízení určitý řád. Dohodli jsme se proto na tom, že virtuální stání, která nejsou na území označena také vizuálně, provozovatelé z aplikace odstraní,“ informoval náměstek primátora zodpovědný za oblast dopravy Jan Hrabal

Nesprávné odkládání sdílených elektrokoloběžek v Pardubicích budí emoce a vyvolává nepříjemnosti. Radnice se snaží problém vyřešit pomocí speciálních parkovacích míst.Nesprávné odkládání sdílených elektrokoloběžek v Pardubicích budí emoce a vyvolává nepříjemnosti. Radnice se snaží problém vyřešit pomocí speciálních parkovacích míst.Zdroj: Deník/Nikola Remešová

Radnice tak chce, aby fungování této služby mělo jasná pravidla, která budou jednotná pro obě společnosti i všechny obvody.

„Jsem rád, že provozovatelé tuto naši prosbu vyslyšeli a do konce léta upraví aplikaci tak, aby bylo možné koloběžky odstavovat pouze na vizuálně vyznačených místech,“ upřesnil Hrabal s tím, že provozovatelé navíc přislíbili, že odhozené a špatně odstavené koloběžky budou v průměru do 2 hodin z místa odklizeny.

Nesprávné odkládání sdílených elektrokoloběžek v Pardubicích budí emoce a vyvolává nepříjemnosti. Radnice se snaží problém vyřešit pomocí speciálních parkovacích míst.
Sdílené koloběžky se vrací. Firmy pro ně chtějí parkovací místa po 200 metrech

Město se inspirovalo v sousedním Hradci Králové, kde sdíleným koloběžkám vystavili jasnou stopku. Hradecká radnice ve městě nastavila taková pravidla, včetně speciální vyhlášky, že se sdílené koloběžky do města letos nevrátily.

Pardubice se navíc opírají také o nové stanovisko ministerstva vnitra, které jim v jednání pomáhá. Ministerstvo totiž uznalo, že parkování koloběžek znamená užívání veřejného prostranství a to může být zpoplatněno.

Maximálně 20 km/h

Na třídě Míru, Karlovině nebo náměstí Čs. legií a dalších lokalitách platí snížená rychlost 15 kilometrů za hodinu. Nově by se jejich rychlost měla omezit i na dalších místech, kde budou místo dosavadních 25 kilometrů za hodinu, elektrokoloběžky smět jezdit pouze 20 kilometrů v hodině.

„I já uvítám, když budou mít naši obyvatelé možnost dále využívat tento dopravní prostředek, ale je potřeba brát ohled jak na bezpečnost lidí, tak i veřejný pořádek. Provozovatelé byli srozuměni s přísnějším postupem,“ doplnil primátor Pardubic Jan Hrabal.

Zatímco v Hradci Králové se už letos sdílené elektrokoloběžky neobjeví, do Pardubic se vozítka vrací. Podle zástupců společností, které ve městě koloběžky provozují, se u Pardubáků těší velké oblibě.
Elektrokoloběžky jsou zpět v ulicích. Lidem často překáží, úrazů na nich přibývá

Na nová pravidla by podle radnice měli dohlížet starostové městských obvodů i Městská policie Pardubice. Strážnici tak budou kontrolovat nesprávně odstavené koloběžky. V případě, že strážníci narazí na odhozený stroj, předají ho danému úřadu. „Koloběžky vyskládané na neoprávněných stanovištích budou předávány ke správnímu řízení na příslušný úřad městského obvodu, který následně ve správním řízení může rozhodnout o jejím propadnutí,“ potvrdil vedoucí útvaru přímého výkonu MP Pardubice Vladimír Erbs.

Radnice navíc dodává, že pokud sami občané narazí na odhozenou či daleko od stanoviště zaparkovanou koloběžku, mohou ji sami společnosti nahlásit, a to prostřednictvím aplikace nebo telefonního čísla, které je uvedeno přímo na koloběžkách.