Rozbité chodníky, obrovské výmoly na silnicích, utrhané krajnice. Tak to vypadalo na všech návozových trasách na Pardubicku, když se stavěl úsek dálnice D35 Opatovice nad Labem – Časy.

Podle propočtů Správy a údržby silnic Pardubického kraje (SÚSPk) se jedná o téměř 400 kilometrů těchto komunikací v Pardubickém kraji. Vozidla stavby se pohybovala a nadále pohybují v katastru více než 90 obcí.

Novostavba GAMPA a Sféra v Automatických mlýnech získala ocenění za nejlepší architekturu v historickém prostředí.
FOTO: Sebevědomá novostavba v pardubických mlýnech získala cenu za architekturu

Například v obci pod Kunětickou horou s názvem Němčice, takto nákladní vozidla poškodila hlavně kanalizační vpustě a krajnice. Nikdo je zatím ale neopravil.

„Rozbitý je prakticky celý úsek od Kunětické hory na počátek obce. Údajně Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) chystá projekt a pak se na opravy komunikací vrhne,“ doufá starosta Němčic Jaroslav Štěpánek.

Podle jeho informací, byl v průběhu výstavby denní průjezd vysokotonážních vozidel obcí kolem 200 denně. „Některé obce proto požádaly o snížení rychlosti v jejich katastru, nám však bylo doporučeno ponechat stávající, aby nevznikaly kolony,“ řekl Deníku Štěpánek.

Hejtman Pardubického kraje Martin Netolický připomněl, že před každou stavbou jednotlivých úseků jsou schváleny oficiální návozové trasy, které jsou způsobilé pro provoz těžké nákladní techniky. „Následné opravy financuje ŘSD, jakožto investor stavby dálnice. ŘSD také připravuje projekt, na jehož základě správa silnic komunikaci opraví,“ dodal Netolický. Pardubický kraj se podle něj na financování oprav podílí symbolickým způsobem.

Řidička po nehodě nadýchala 2,8 promile.
Opilá řidička superbu v Pardubicích přejela přes ostrůvek a způsobila nehodu

Na výstavbu celé D35 se počítá s transportem asi 2,8 miliónů metrů krychlových násypového materiálu. Celkem se odhaduje, že by se na renovaci komunikací do provozuchopného stavu mělo během výstavby D35 proinvestovat až 1,4 miliardy, ale částka se i s ohledem na zvyšování cen prací mění.

„Pardubický kraj zatím od ministerstva dopravy získal přibližně 250 milionů korun s DPH na opravy neuznaných návozových tras. V současné době probíhají jednání o rozpočtu na příští rok, kde budeme žádat dalších 300 milionů korun,“ zdůraznil pardubický hejtman.

Věří, že se mu tyto prostředky podaří získat. „Protože se jedná o poničení silnic, které nebylo vyvoláno standardní dopravou a je nutné, aby se k tomu stát postavil čelem.“

Ladislav Voříšek pracuje pod hladinou při teplotách kolem 15 stupňů Celsia a, aby se nenadnášel, má na sobě navíc včetně ochranných prvků celkem 32 kilogramů zátěže.
Potápěči betonují pilíře pod hladinou Labe, zachraňují most před zřícením

Čelem se k problému stát postavil v Rokytně, kde už mají nový alespoň hlavní průtah obcí, která trpěla stavbou D35 nejvíce. „Řešíme to prakticky stále už od roku 2015. Když tudy náklaďáky jezdily. Běžný byl obrovský hluk, všude prach, ale myslím, že to tak trochu naši obyvatelé chápali,“ vzpomíná starostka Rokytna Petra Vrbatová.

Obec byla kvůli výstavbě částečně odříznuta od okolních komunikací. „Naši lidé se domů dostali jen na speciální povolenky. I další řidiči se snažili využít objízdných tras pro místní, museli jsme to řešit s policií,“ připojila další vzpomínku rokytenská starostka.

Ta doufá, že se opravy zrychlí, protože prakticky vůbec nezačaly například v místní části Rokytna, v Bohumilči.

Opravy se SÚSPk zadává postupně tak, aby nenarušily dopravní obslužnost území. Akce v této části regionu, tedy Rokytně, Bohumilči a okolí, by měly být hotové do konce příštího roku.

Rohovládova Bělá.
Noční divadlo na Pardubicku. Zažili jsme nejsilnější polární záři od roku 2003

„Monitorovali jsme celkem 376 kilometrů silnic, nyní se opravují nebo byly opraveny silnice v délce zhruba 32 kilometrů s tím, že další se budou opravovat příští rok. Pokud nám stát vyhoví v našem finančním požadavku, půjde přibližně o stejně velké úseky,“ řekl ředitel SÚSPk Zdeněk Vašák.

Dodal, že opravu uznaných návozových tras má na starost ŘSD, které postupně tyto úseky realizuje a soutěží. „V tuto chvíli přesnou částku nemůžu poskytnout, protože některé akce jsou nyní stále v soutěži. Pardubický kraj je bude kofinancovat, má připraveno zhruba 50 miliónů korun, což by mělo být asi 23 procent z celkových nákladů,“ uvedl Vašák s tím, že zbytek dofinancuje ŘSD – tedy přibližně 204 miliónů korun.

Mohlo by vás zajímat: Pardubický youtuber Stejk si vydělává víc jak prezident. Peníze bude rozdávat

Zdroj: Bohumil Roub