Na místě v pátek dopoledne zůstal už jen jeden vagón, který musí dělníci z kolejí odstranit. Podle velitele zásahu drážních hasičů Michala Šafránka vagón nadzdvihnou, vytáhnou podvozek a pak dále budou manipulovat s velmi zdemolovaným vagónem. To se však v pátek nepovedlo. Proto zatím ještě nebude od neděle obsluhována zastávka Pardubice centrum, jak bylo původně v plánu. V pondělí proběhne rozebrání a odvoz vagonu, následně by pak měla zastávka sloužit od úterka.

„Teď jsme ustavili dva velké železniční jeřáby. Na místě je utržený podvozek, který musíme vytáhnout a poté překlopíme vagónu na koleje, protože ten se táhnout po kolejích už nedá. Vagón pak uložíme do meziprostoru mezi kolejemi, aby byla trať už průjezdná,“ upřesnil Šafránek.

Zdroj: Bohumil Roub

Dodal, že musejí být opatrní, protože hrozí velké nebezpečí překlopení vagónu na skleněnou stěnu.

„Následně musíme rozebrat protihlukovou mezistěnu, přijede firma, která ji rozřeže. To se ale bavíme o dnech,“ doplnil velitel.

Vlaky podle jeho slov normálně jezdí po dalších kolejích. V zastávce Pardubice – centrum, mají sníženou rychlost na 30 kilometrů v hodině. „Máme samozřejmě zabezpečeno, aby nedošlo ke srážce osob s vlakem, chtěli bychom to mí dnes večer uvolněné,“ uzavřel Šafránek.

Srážka vlaků v Pardubicích.
Zasahující hasič: V místě střetu byl klid. Nevěděli jsme, jestli je to dobře

Reportér Deníku přímo na hlavním nádraží v Pardubicích zjistil, že vlaky v obou směrech železničního koridoru mají dvaceti až třicetiminutová zpoždění. Na takovéto prodlevy jsou ale cestující zvyklí a chápou je.

„Doprovázím manželku do Prahy, ale zatím nebyl vlak ani ohlášen. Nějaké zpoždění vždycky čekáme, ale to je v pohodě,“ řekl smířeně v nádražní hale reportéru Deníku postarší muž.

Záběry srážky vlaků v Pardubicích z průmyslové kamery.
VIDEO: Strojvedoucí RegioJetu stihl před tragickou srážkou vlak zastavit

„Čekám na vlak do Vídně, zpoždění už má, ale žádný problém s tím mít nebudu,“ uvedla další cestující. „Čekám na Regiojet, zatím má pět minut zpoždění, tak snad víc nenabere,“ usmíval se mladík postávající před odjezdovou tabulí s kufrem.

České dráhy na síti X uvedly, že kvůli průjezdu místem s omezením může dojít k navýšení zpoždění vlaků přibližně o deset až třicet minut, v ojedinělých případech i více. „Prosíme cestující, aby při plánování své cesty zohlednili tuto mimořádnou situaci na klíčovém místě české železniční sítě a zvážili nutnost své cesty.“

Na některé spoje dopravce nasazuje náhradní autobusovou dopravu.

Majitel klubu RoadCafé na pardubické Karlovině Roman Mette nabídl cestujícím vlaku ze středeční nehody občerstvení.
Pardubická nehoda spojila místní. Nabídky noclehu a jídla přišly ze všech stran

Cestování přes Pardubice bylo komplikované i v noci na pátek. Provoz vlaků mezi pardubickým hlavním nádražím a Kostěnicemi na Pardubicku totiž mezi desátou v noci a pátou ráno železničáři zastavili kvůli odstraňování následků nehody a opravě kolejiště. „Opatření pro toto omezení provozu nyní připravujeme a budeme postupně zveřejňovat během dne,“ sdělily České dráhy na svém oficiálním webu.

S komplikacemi musejí kvůli vlakové nehodě počítat i řidiči aut. Mnozí cestující totiž místo vlaku využijí silnice, především pak dálnici D1 mezi Prahou a Brnem. Na té se již ve čtvrtek odpoledne začaly tvořit u Humpolce a u Jihlavy kolony s dobou zdržení okolo půl hodiny.

„Opět se ukazuje, že jakmile dojde k nějakému neštěstí, jediná dálnice spojující Prahu a Brno nemá dostatečné kapacity a doprava kolabuje,“ uvedl k tomu mluvčí ÚAMK Igor Sirota.

Na sobotu byla také naplánovaná akce pro veřejnost na zastávce Pardubice centrum. Ta však kvůli nehodě dozná zněčných změn.

"V sobotu se uskuteční jízdy historických vozidel z Pardubic hlavního nádraží do Slatiňan, Hradce Králové a na vlečku elektrárny Opatovice. Nostalgické vlaky budou zajištěny historickým motorovým vozem „Hurvínek“ a muzejním „Pantografem“. Provoz bude podle plánovaných jízdních řádů se začátkem a koncem přesunutým do stanice Pardubice hlavní nádraží," uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Nostalgické ani moderní vlaky v sobotu nebudou jezdit v úseku Pardubice hlavní nádraží – Pardubice centrum a v zastávce Pardubice centrum se v sobotu nebudou konat žádné akce.

Pravidelný provoz na zastávce Pardubice centrum by měl být zahájen podle plánovaného jízdního řádu od neděle 9. června 2024.

Co se přesně stalo? 

*V Pardubicích u nové zastávky v centru města se ve středu 5. června 2024 před půlnocí čelně srazil noční rychlík s nákladním vlakem.

*Podle videa z průmyslové kamery došlo ke srážce ve 22:49.

*Při nehodě zemřeli 4 lidé, dalších 27 skončilo v nemocnicích.

*Na místě zasahovaly všechny složky záchranného integrovaného systému, pomáhalo 16 jednotek hasičů včetně dobrovolných, dorazily také dvě jednotky hasičů Správy železnic.  

* O jaké vlaky šlo? Spoj RegioJet 1021 prodloužený až do ukrajinského města Čop se střetl s nákladním vlakem ČD Cargo, který jel opačným směrem. V expresním RegioJetu podle hasičů cestovalo 380 lidí. První vagon byl zcela zničený. Nákladní vlak měl 21 vozů a byl dlouhý přes půl kilometru.

*Ve čtvrtek policie oznámila, že nehodu vyšetřuje jako podezření z obecného ohrožení z nedbalosti.

*Majitel společnosti RegioJet Radim Jančura pro CNN Prima News se vyjádřil k možné příčině nehody. „Jak k nehodě mohlo dojít, je otázka pro Drážní inspekci. Já předpokládám, že to byla lidská chyba jednoho nebo druhého strojvůdce.“

*Celková škoda byla zatím vyčíslena na více než 110 milionů korun.