Nájemníci, kteří odmítali své byty opustit a několikrát avizovali, že tak nikdy nehodlají učinit, nakonec svolili a byty v bytovce u nádraží opustí.

„Jsem přesvědčen, že současná rada města vedla s nájemníky domu korektní jednání a moc mě těší, že v hodině dvanácté došlo k dohodě snad k oboustranné spokojenosti,“ sdělil pardubický radní Vít Ulrych.

Psali jsme:

Stavba začne na jaře a potrvá minimálně rok.
Nový pardubický terminál B se začne stavět na jaře. Bude stát 129 milionů

Zatímco 32 rodin se před lety kvůli hrozící demolici odstěhovalo do náhradních prostor, dvě rodiny odmítly své byty opustit. Město hledalo různé cesty, jak se s obyvateli zbývajících bytů domluvit. Primátor Martin Charvát jim nabízel větší byty i zaplacení nákladů za stěhování ve výši padesáti tisíc korun, ale marně.

Pozemky pod současným autobusovým nádražím patří soukromému investorovi, který v lokalitě plánuje rozsáhlou výstavbu obchodního centra a bytů. Město je s majitelem stávajícího autobusového nádraží domluvené, že nádraží bude funkční do konce letošního roku. 

Následně město zbývající nájemníky vyzvalo, aby se přestěhovali dočasně kvůli velké rekonstrukci předcházející výstavbě autobusového nádraží. Přestože budova měla být neobyvatelná, ani to nájemníky nepřesvědčilo.

Situace došla do bodu, kdy případ řešili právníci a schylovalo se k soudnímu sporu. Přestože je město vlastníkem objektu, nájemníky chrání zákon. Radnice podala výzvu k dočasnému vyklizení bytů, která říká, že nájemníci musejí ustoupit zahájení stavby do 21. února.

Spletitý příběh bytového domu na náměstí Jana Pernera v Pardubicích pokračuje. Radnice vyzvala poslední nájemníky, aby se přechodně vystěhovali.
VIZUALIZACE: Poslední tři nájemníci brzdí stavbu nového autobusového terminálu B

Před několika dny ale nastal v kauze zlom. Poslední nájemníci si vybrali byty z majetku města, do kterých se natrvalo přestěhují.

„Zdravotní stav klientů neumožňuje dlouhodoběji čelit tlaku. Rozhodli se, že dům opustí nikoliv dočasně, ale natrvalo. Město jim nabídlo volné byty a nájemní smlouvu na dobu neurčitou, zajistí jim na své náklady stěhování a dostanou kompenzaci,“ uvedl pro ČTK právní zástupce nájemníků Jan Poláček.

Pardubice za nový terminál zaplatí více než 128 milionů korun, ale téměř 100 milionů mají přislíbených z dotací. A právě kvůli nim radnici tlačil čas. „Jsem rád, že je vše na dobré cestě a stavba terminálu začne podle našeho plánu. Kdyby se tak nestalo, mohlo by být ohroženo čerpání dotací,“ poznamenal primátor Charvát.

Podívejte se ve vizualizaci na dřívější projekt Terminálu B z roku 2017:

V současné době má město již vybraného dodavatele stavby, která má začít na jaře a potrvá zhruba rok.

Pardubice navíc ušetří asi 50 milionů korun, stavbaři terminál vybudují bez původně plánované provozní budovy, která by jej oddělovala od sousedního železničního nádraží. Vedení města se tak rozhodlo s ohledem na stav ekonomiky a městského rozpočtu. Zázemí pro cestující a řidiče by mělo vzniknout ve stávajících budovách, které přiléhají k hlavnímu nádraží.

O stávajícím autobusovém nádraží jsme psali:

Při stavbě nového terminálu pro autobusy se vybourá část bytového domu na náměstí Jana Pernera.
Autobusové nádraží skončí už letos, město ale teprve hledá zhotovitele nového

Pozemky pod současným autobusovým nádražím patří soukromému investorovi, který v lokalitě plánuje rozsáhlou výstavbu obchodního centra a bytů. „Město je s majitelem stávajícího autobusového nádraží domluvené, že nádraží bude funkční do konce letošního roku. Připravujeme se tak na variantu, že naši dopravci budou využívat náhradní nádraží v blízkosti Uni Hobby a přilehlých komunikacích,“ konstatoval náměstek hejtmana pro oblast dopravy Michal Kortyš.

Terminál B bude stát vedle hlavního vlakového nádraží a bude sloužit linkovým a dálkovým autobusům. „Vyřeší problém regionální dopravy ve městě, zajistí lepší propojení autobusové a železniční dopravy, a to včetně návaznosti na městskou hromadnou dopravu,“ dodal Charvát.