Loňský rok Letiště Pardubice uzavřelo se ztrátou 35 milionů korun zatímco začátek letošního roku byl podle ředitelky Hany Šmejkalové úspěšný, nyní se letiště nachází v krizi. Vedení společnosti East Bohemian Airport (EBA) žádá město o další peníze, aby zvládlo přečkat dobu koronavirovou, při níž letištní terminál zeje prázdnotou. Zastupitelé letišti pomohli miliony korun, upozorňovali ale na to, že tato částka na záchranu letiště rozhodně nebude stačit.

„Město s krajem loni navýšilo kapitál společnosti o 35 milionů korun. EBA vzhledem k současné situaci žádá, aby 16 milionů, které byly určeny na stavbu autoparku, mohly být použity na provoz společnosti, čímž by byl její provoz zajištěn do konce června,“ řekl předkladatel návrhu, náměstek primátora Jan Mazuch (ODS).

Vedení letiště doufá, že těžkou dobu brzo překlene. Nyní funguje jen částečně a odbavuje cargo dopravu nebo humanitární lety, které do Česka přepravovaly stovky tun ochranných pomůcek. „To ale nejsou lety, z nichž bychom mohli profitovat,“ konstatovala ředitelka letiště Šmejkalová.

„Abychom je mohli zabezpečit, nemohli jsme celou firmu uzavřít, ale snížili jsme náklady na polovinu. Nechali jsme zaměstnance na ošetřovačce nebo na překážkách, okamžitě jsme stáhli veškeré spotřeby energií, terminál jsme přepnuli na nouzový režim,“ popsala poté opatření Šmejkalová.

Nenechají letiště padnout

Přestože zastupitelé předem avizovali, že letiště nenechají padnout a návrh podpoří, velká část z nich vyjádřila pochybnosti ohledně opatření, která byla přijata. „Domnívám se, že jsou nedostatečná, protože provoz nebude tak jednoduše obnoven,“ poznamenal zastupitel Petr Klimpl (ODS).

Podpořil ho také zastupitel Martin Kolovratník (ANO), který zdůraznil, že opatření situaci řeší do poloviny roku, ale dále už nikdo neví, co s letištěm bude.

Lada Součková, redaktorka Pardubického Deníku.
KOMENTÁŘ: Otevřené obchody. Magnet na lidi

Politici proto požadovali předložení krizového plánu, někteří také upozornili, že by letiště mohlo ukončit svůj provoz. „Neudělali jsme nic, než že jsme přestali svítit a topit, měl by být připraven plán, jak společnost zmrazit úplně, aby se ztráty neprohlubovaly,“ znělo z úst Františka Brendla (Pardubáci společně).

Ředitelka zastupitelům oznámila, že má připravena i nepříjemná personální opatření, která přinesou okamžitou úsporu. Přistoupí k nim ale až v případě největší nouze. „Je těžké pustit lidi, kteří prošli drahým školením, poté je totiž už ze dne na den neseženu,“ dodala Šmejkalová.

Obnovení letiště by se prodražilo

Vedení společnosti EBA zamítlo i uzavření letiště s tím, že obnovení provozu by vyšlo ještě dráž. „Pokud letiště uzavřete, tak si nepředstavujte, že najednou řeknete a hned se obnoví. Za normálního provozu trvá rozlétání linky z bodu nula asi rok a půl,“ řekl předseda představenstva Petr Juchelka.

Vedení letiště ale věří, že se brzy bude moci dopravcům znovu otevřít a svůj provoz obnoví. „Letecké společnosti nám potvrdily, že čekají na otevření letiště a poté zahájí okamžitě přepravu,“ uvedla ředitelka s tím, že ale zřejmě přijdou o charterové lety.

Prozradila také, že má na stole smlouvu s novým dopravcem, který by měl hned po otevření letiště začít létat do nové destinace.

Milan Trojánek
Dopad koronaviru hodně záleží na nás samotných, říká infektolog