Na pardubické numismatické expozici porota ocenila, jak propojuje historii české měny s důrazem na svatováclavskou tradici.

Národní soutěž vyhlašuje asociace muzeí a galerií a Ministerstvo kultury každý rok. Letos se konal již 20. ročník. Ze 33 projektů pardubickou výstavu předstihla jen Národní galerie v Praze za výstavu „Toyen: snící rebelka“.

Cenu v Obecním domě v Praze převzal ředitel Východočeského muzea v Pardubicích Tomáš Libánek, autor expozice historik Petr Vorel a architekt výstavy Martin Poldauf.

„Numismatická sbírka Východočeského muzea, na které expozice staví, se může hrdě srovnávat s kteroukoli významnou evropskou kolekcí a potvrzují to i četné výstavy muzea v zahraničí. V těchto putovních výstavách v Evropě i Americe si muzeum ověřilo, jak prostřednictvím mincí a bankovek vyprávět pozoruhodné příběhy s nečekanými souvislostmi. Myslím, že to je také klíč k její úspěšnosti,“ radoval se Libánek.

Spojování střední komory. Následně došlo k osazení prefabrikovaných "křídel" mostu.
ČASOSBĚRNÉ VIDEO: Milimetr po milimetru. Most pro D35 už stojí na svém místě

Oceněná numizmatická sbírka muzea patří k nejvýznamnějším veřejným souborům tohoto druhu ve střední Evropě. Expozice propojuje chronologický vývoj české měny od 10. století s důrazem na svatováclavskou tradici, prezentaci nálezu denárového pokladu z Chýště, mincovní a medailérskou tvorbu Zdeňka Kolářského a dějiny dolaru od tolarových ražeb v 16. století do současnosti. Titul expozice odkazuje na pomíjivost hmotných statků a hledání trvalých hodnot.

„Soutěž má za cíl upozornit širokou veřejnost na špičkové výkony v oboru muzejnictví při tvorbě výstav a nových expozic, prezentování sbírek v odborných publikacích či při záchraně a zpřístupňování objektů nebo lokalit našeho kulturního a přírodního dědictvím“ přiblížila Monika Benčová, tajemnice Národní soutěže muzeí Gloria museaealis.