Pardubický kraj chce mezi oběma městy zavést ranní vlak v 7:15 hodin z Pardubic, který by stavěl ještě v Přelouči a Kolíně, a podvečerní v 17:45 hodin z Prahy. Jezdil by každý pracovní den. K tomu chystá několik spojů o víkendech. Vyplývá to z dopisu, který kraj poslal městu Praha.

Nové spoje

Podle materiálu by mělo jít o vlaky provozované společností Leo Express. Už dříve kraj oznámil zavedení přímých vlaků z Prahy do polské Vratislavi, ve všední dny jde ale o nové spoje, které mají jezdit mezi Lichkovem a Prahou.

„Celá záležitost je v tuto chvíli stále v jednání, a proto bychom neradi jednotlivé součásti jednání komentovali,“ řekl mluvčí kraje Dominik Barták.

Pokud plán projde, Pardubický kraj bude zřejmě prvním, který začne objednávat i dálkové spojení. To je dosud v režii ministerstva, mezi Prahoua Pardubicemi jezdí velká část vlaků zcela bez závazku na komerční riziko.

Pražští radní už plán na další vlaky ve všední den odmítli. Podle mluvčí Ministerstva dopravy Lenky Rezkové je objednávka Pardubického kraje v relaci Pardubice – Praha z pohledu Ministerstva dopravy zcela nestandardní, stát však nemá právní nástroje, jak plánům zabránit.

„Při tvorbě právního předpisu však nebylo předpokládáno, že by některý z krajů nad rámec své kompetence objednával dopravní služby v oblasti dálkové dopravy s nadregionálním charakterem, která dle zákona přísluší Ministerstvu dopravy,“ uvedla Rezková.

Podle ní z kraje nepřišel žádný podnět, že by nabídka spojení mezi Prahou a Pardubicemi byla nedostatečná. „V této souvislosti je vhodné připomenout, že stát kraji přispívá ze státního rozpočtu na regionální železniční dopravu, aby bylo možné zajistit regionální dopravní služby v požadovaném rozsahu, a zde naopak kraj vstupuje do oblasti, která není jeho typickou kompetencí. Nabízí se tedy otázka, zda je důvodné kraji poskytovat ze státního rozpočtu finanční prostředky na regionální dopravní obslužnost,“ dodala Rezková.

Ilustrační foto
Letní kino poběží celé prázdniny

K navýšení má dojít paradoxně na trati, kde v tuto chvíli nejsou další vlaky potřeba: z pohledu osobní dopravy neexistuje nikde tak husté dálkové železniční spojení. Další vlaky mohou ještě zahustit už teď přetížený koridor. Na něj si stěžují hlavně nákladní dopravci.

Nešťastný krok

„Z pohledu Ministerstva dopravy je krok Pardubického kraje nešťastný i z důvodu vedení předmětných dopravních služeb na trati 010, která je již nyní zejména v blízkosti Prahy vytížena vlaky osobní i nákladní dopravy na hraně své kapacity. Pro Správu železniční dopravní cesty nyní bude velmi obtížné při tvorbě jízdního řádu koordinovat všechny vlaky, u nichž bylo ze strany dopravců požádáno o kapacitu. Objednávka Pardubického kraje tak může mít negativní dopady i mimo osobní dopravu, například na mezinárodní nákladní vlaky,“ dodala Rezková.

Vytížený úsek

Nápad Pardubického kraje velmi udivil i Sdružení železničních nákladních dopravců České republiky. „Úsek z Pardubic do Prahy patří mezi nejvíce vytížené v celé zemi. Nákladní vlaky zde musí často čekat hodiny, aby mohly projet, protože musí dát přednost vlakům osobní dopravy,“ konstatoval výkonný ředitel spolku Oldřich Sládek.

Jana Ondrušková v inscenaci Zamilovaný Shakespeare.
Vykřičela jsem své přání do vesmíru, říká Jana Ondrušková

Podle mluvčího Leo Expressu Emila Sedlaříka jde o prodloužení regionální linky. „Obdobně mnoho vlaků ze Středočeského kraje končí v Praze. Jedná se o služby pro lidi z Pardubicka, aby se mohli bez přestupu dostat až na Orlicko. Zároveň tím chceme umožnit turistům z Prahy návštěvu a přímý spoj do regionu Orlicka a Dolní Moravy a také přímý spoj do Vratislavi,“ řekl Sedlařík.

Jan Sůra, Zdopravy.cz