„Dopravní uzavírky chystané pro letošní rok se prakticky nedotknou pěších a cyklistů. Na pěší a cyklisty se dopravní zácpy totiž nevztahují, lehce naleznou alternativní trasu," uvádí Miroslav Janovský z tiskového úseku pardubické radnice.
Hlavně teď nejezdit automobilem…

„Třiačtyřicet procent všech cest po městě se děje pěšky nebo na kole. Doufáme, že během uzavírek toto číslo ještě vzroste a část lidí se rozhodne upřednostnit chůzi, městskou hromadnou dopravu (MHD) a kolo před automobilem. Pomohou tak sobě i jiným motoristům, kteří jet autem nutně potřebují. Zda někteří lidé přesedlají na kola, budeme sledovat pomocí systému pro automatické sčítání cyklistů," říká Vojtěch Jirsa z odboru hlavního architekta pardubické radnice.
„Již teď se pětašedesát procent cest v Pardubicích odehrává MHD, pěšky či na kole. Toto číslo platí pro cesty, které alespoň začínají nebo  končí na území města. Pokud se jedná o cesty pouze na území města, je podíl pěších, MHD a cyklistů ještě vyšší – dvaasedmdesát procent. Během roku plného uzavírek by toto procento mělo být ještě vyšší," přemítá Miroslav Janovský.

Podle něj došlo k několika opatřením, která napomohou plynulému průjezdu veřejné dopravy. Během uzavírky třídy Míru jsou pro vozy MHD zřízeny vyhrazené jízdní pruhy na Sukově třídě a náměstí Republiky. „Pokud auta zastaví v zácpě na náměstí Republiky, může se v extrémní situaci stát, že kolona zasáhne do Sukovy až někam k Pernerově ulici. Bude dlouhá nějakých 500 až 600 metrů. Vejde se do ní asi sto automobilů, z nichž každý veze v průměru 1,3 pasažéra. Odhadem se tedy v té koloně zdrží 130 lidí. To je přibližně stejné množství, které ve špičce vezou dva autobusy. V tuto dobu projede autobus vyhrazeným pruhem v průměru každých sedmdesát vteřin. To říkám jen pro ilustraci toho, že pruhy označené BUS jsou pro obyvatele a dopravu ve městě zásadní. MHD neuvázne v zácpě. Zvolí jí více lidí, třeba místo auta," dodává Vojtěch Jirsa.

Cestovat MHD bude letos výhodnější

Ani rekonstrukce 17. listopadu a Jana Palacha podle něho  MHD nějak zásadně neomezí. „Provoz na této komunikaci bude zastaven během asi dvou prázdninových týdnů. I při této rekonstrukci bude cestování MHD výhodnější," upřesňuje Miroslav Janovský.
„Zatím to vypadá, že na rozdíl od místních obyvatel a obchodníků se cyklistů omezení a uzavírky dotknou  jen minimálně. Dopravní značení jim sice v řadě míst zakazuje vjezd, ale po dohodě s policií dostal tento způsob dopravy výjimku. Myslím, že je to rozumné řešení, protože Pardubice jsou kromě kultury a sportu i městem cyklistiky, " tvrdí dlouholetý pardubický cyklista Jiří Petr.