Minulý týden radní Pardubic schválili výpůjčku dvou pozemků na stavbu výhybny vedoucí k logistickému centru v Semtíně. Výhybnu rozestavěla firma D+D a jde jako v případě samotného logistického centra o černou stavbu. Miroslav Petráň, předseda Sdružení pro Pardubice, které má v radě tři zástupce, se ale od kroku rady distancuje a považuje jej jak za nemorální, tak problémový z hlediska dopravní situace v krajském městě a okolí.

Faul na občany?

Všemi hlasy až na tři zvedli minulé úterý radní města ruku pro výpůjčku městských pozemků firmě D+D, která v Pardubicích staví bez stavebního povolení. Ti, kteří se nepřidali, jsou koaliční partneři ze Sdružení pro Pardubice. Mají totiž na věc odlišný názor. „Upřímně řečeno mne tento morální veletoč překvapuje jenom trochu a jen v některých případech. Připadá mi, že tento postup má jen jedno možné srovnání. Soused vám ukradne sto metrů čtverečních pozemku, staví na nich něco, co vy nechcete a vy mu ten pozemek za odměnu propůjčíte. A to ještě navíc neexistuje projektová dokumentace, která by řekla, že inkriminovaná výhybna je v tomto místě správně a ve správných parametrech, což ve svém důsledku znamená, že mu možná budeme půjčovat ještě další pozemky,“ rozčiluje se Petráň. „Takto si správu obecního majetku rozhodně nepředstavuji. Připadá mi to jednoznačně jako faul na všechny občany, kteří nás volili. Myslím si, že postup samosprávy v případě, kdy státní správa, to znamená stavební úřad, konal a koná v souladu s tím, co mu zákon umožňuje, měl být úplně odlišný. Rozhodně jsme nepoužili všech prostředků, které máme k dispozici, včetně možných trestních oznámení, či žalob.“ Podle Petráně je zřejmé, že ve velkých politických stranách je nyní značný tlak a místní politici se mu nedokáží postavit. V horším případě Petráň naznačuje podezření na korupci.

Podle Miroslava Petráně je stavba logistického centra i v rozporu s územním plánem a mohou na ni doplatit občané kvůli zhoršující se dopravní situaci. „Není to v jejím umístění, ale v kolizi s dopravním systémem města. Celý rozbor jsem už v létě zveřejnil a jednoznačně z něj vyplývá, že přestavbou příjezdové komunikace a křižovatky s výjezdem na komunikaci do Bohdanče se nevyřeší vlastně téměř nic. Neuralgické body prostě zůstanou. Pro všechny směry to bude nadjezd a křižovatka u Globusu na průtahu HK-Chrudim. Už dnes je obtížně průjezdný a další dva roky by byl téměř neprůjezdný. Ostatní problémy nastanou na všech čtyřech světových stranách a to s různou jejich délkou trvání. Obrovské potíže nás čekají na jižním směru, dále narostou dopravní zácpy u nadjezdu u Parama. Stejné nebo ještě horší to bude na východním směru, a to na obou křižovatkách u nádraží, celé rychlodráze, která je také často ucpaná, Drážce a Dašické ulici, které už dnes v některých dnech a hodinách nelze normálně přejít. Stejně jako obyvatel Pardubic mi bude líto i obyvatel Bohdanče, Opatovic, Sezemic, Dašic a některých částí Hradce Králové,“ dodává Petráň, který s tím podle svých slov nechce mít nic společného.

Proč se mi nelíbí rozhodnutí RMP k černá stavbě na Zelené louce a k D+D

Neuběhla moc dlouhá doba od mimořádného jednání zastupitelstva, které se touto kauzou zabývalo. Mezitím došlo k dalšímu svévolnému jednání firmy D+D a ke stavbě výhybny na dalším pozemku města, jednoduše k další černé stavbě. Při svém úterním jednání rozhodla Rada města Pardubic o souhlasu s výpůjčkou tohoto pozemku pro firmu D+D a to všemi hlasy s výjímkou tří členů Sdružení pro Pardubice. Upřímně řečeno mne tento morální veletoč překvapuje jenom trochu a jen v některých případech. Připadá mi, že tento postup má jen jedno možné srovnání. Soused Vám ukradne sto metrů čtverečních pozemku, staví na nich něco, co vy nechcete a vy mu ten pozemek za odměnu propůjčíte. A to ještě navíc neexistuje projektová dokumentace, která by řekla, že inkriminovaná výhybna je v tomto místě správně a ve správných parametrech, což ve svém důsledku znamená, že mu možná budeme půjčovat ještě další pozemky Takto si správu obecního majetku rozhodně nepředstavuji. Připadá mi to jednoznačně jako faul na všechny občany, kteří nás volili. Myslím si, že postup samosprávy v případě, kdy státní správa, to znamená stavební úřad, konal a koná v souladu s tím, co mu zákon umožňuje, měl být úplně odlišný. Rozhodně jsme nepoužili všech prostředků, které máme k dispozici, včetně možných trestních oznámení, či žalob. Prostě mi vadí jednoznačně zejména tato morální stránka věci. Je jednoznačným porušením našich vlastních městských pravidel vycházet jakkoli vstříc někomu, kdo úmyslně porušuje zákony a to s nevídanou arogancí. Plyne z toho poměrně jednoznačný závěr. Ve velkých politických stranách je v současné době pnutí a tlak tak velký, že ho místní politici nedokáží unést a postavit se mu. Některé indicie bohužel nasvědčují i variantě horší, kterou raději nebudu konkretizovat, ale čtenář si ji jistě domyslí.
Nevadí mi ale jen tato stránka věci. Výsledkem tohoto jednání, které může ve svých důsledcích vést k legalizaci černých staveb, bude pokračující trápení všech obyvatel Pardubic s dále se zhoršující kritickou dopravní situací a to v zájmu někoho, kdo je zatím v anonymitě. Musím jen souhlasit s vyjádřením nové hlavní architektky města Pardubice Petry Nacu na výše uvedeném jednání ZMP, že uvedená stavba je v rozporu s územním plánem. Není to v jejím umístění, ale v kolizi s dopravním systémem města. Celý rozbor jsem už v létě zveřejnil a jednoznačně z něj vyplývá, že přestavbou příjezdové komunikace a křižovatky s výjezdem na komunikaci do Bohdanče se nevyřeší vlastně téměř nic. Neuralgické body prostě zůstanou. Pro všechny směry to bude nadjezd a křižovatka u Globusu na průtahu HK-Chrudim. Už dnes je obtížně průjezdný a další dva roky by byl téměř neprůjezdný. Ostatní problémy nastanou na všech čtyřech světových stranách a to s různou jejich délkou trvání. Obrovské potíže nás čekají na jižním směru, dále narostou dopravní zácpy u nadjezdu u PARAMA..Stejné, nebo ještě horší to bude na východním směru a to na obou křižovatkách u nádraží, celé rychlodráze, která je také často ucpaná, Drážce a Dašické ulici, které už dnes v některých dnech a hodinách nelze normálně přejít. Stejně jako obyvatel Pardubice mi bude líto i obyvatel Bohdanče, Opatovic, Sezemic, Dašic a některých částí Hradce Králové.
Je mi líto, že moji kolegové v ZMP tuto situaci nevnímají ani z technické, ani z morální stránky stejně jako já, ale s tímto faktem mohu dělat jen málo. Mohu pouze prohlásit, že s tím nechci mít nic společného, protože uvedené je v rozporu jak s naším volebním programem, tak se společným programovým prohlášením. Nebudu vycházet vstříc ani různým pražským tlakům, musel bych se jako Pardubák stydět. Své další kroky budu pečlivě zvažovat, zřejmě stejně jako většina členů Sdružení pro Pardubice. Ještě stále není pozdě vrátit se k normálnímu selskému rozumu.

S pozdravem Miroslav Petráň Předseda SPP Pardubice 14.10.2009