Ministerstvo životního prostředí ostře protestuje proti chystanému kácení stromů kolem silnic.
„Považujeme takový postup za kulturní a ekologické barbarství,“ řekl ministr životního prostředí Martin Bursík.
„V republice jsou sice výjimečné případy, kdy některá organizace přistoupila k většímu kácení, ale zpravidla je spíše problém stihnout skácet nemocné a poškozené stromy,“ konstatovali lidovci z Pardubického kraje.

„Odmítavý postoj k plošnému kácení chápu, tedy když se vykácí několik kilometrů dlouhý úsek relativně zdravých stromů bez náhrady. Týká se to zejména tzv. pevných překážek, tedy stromů rostoucích v krajnici hned vedle asfaltu. Osobně podporuji kroky ke zlepšení stavu silniční vegetace, ale nelíbí se mi přístup ekologických aktivistů,“ řekl lidovecký ekolog František Weisbauer.
Jiným případem jsou podle lidovců z Pardubického kraje náletové dřeviny v těsné blízkosti vozovky, které musí být vykáceny kvůli bezpečnosti silničního provozu.

„V takových případech nemáme žádné námitky,“ prohlásilo ministerstvo životního prostředí, podle něhož se však jedná o jednotlivé případy a ne o celé aleje.

„Mnohem efektivnější by bylo, aby správci silnic ve spolupráci s policií umístili na klíčová místa dopravní značky, které upozorní řidiče na nutnost zpomalení, svodidla, případně natřeli kmeny stromů fluorescenčními barvami nebo je vybavili odrazkami,“ pravil ministr.
Ten považuje za zbytečné, aby se kvůli údajnému zvýšení bezpečnosti či snížení počtu dopravních nehod kácelo několik tisíc stromů, většinou vzrostlých, dobře zakotvených v krajině a hustě olistěných. „Dopravní nehody nepůsobí stromy, ale nepozorní a neukáznění řidiči,“ nechal se slyšet Martin Bursík. Při stejné logice by podle něj zastánci kácení stromořadí měli volat po bourání silničních mostků, dopravních značek, reklamních poutačů nebo zasypávání hlubokých příkopů.

„Jsme pro rozumný postup v této záležitosti,“ zaznělo z ministerstva. „Proto jsme společně s ministerstvem dopravy poslali společný dopis Ředitelství silnic a dálnic, hejtmanům a ředitelům krajských úřadů, kde jsme je vyzvali k zastavení plošného kácení podél silnic, uvážlivému postupu při plánování kácení a sjednocení postupu při správě silniční vegetace.“