Letošní rok byl pro veřejnou dopravu v Pardubickém kraji přelomový. Cestující si postupně museli zvyknout na zcela nové jízdní řády, které vytvořila firma Oredo. Další novinky lze očekávat i v příštích letech, ačkoliv už se nebudou týkat jízdních řádů, ale spíše vybavení a velikosti meziměstských autobusů.

„Letos v prosinci dojde asi jen k malým změnám v jízdních řádech. Očekáváme pouze určitou redukci provozu o prázdninách, protože se ukázalo, že třeba v letních měsících nejsou některé spoje skoro využívané," poznamenal Jan Tichý, který byl v končícím vedení Pardubického kraje zodpovědný za dopravu.

Získat cestující

Cíle veřejné dopravy v kraji jsou jasné – do roku 2019 získat zpět část cestujících, které železniční i autobusová doprava v posledních dvaceti letech ztratila. Nové jízdní řády umožňují v mnoha případech nasazení malých a středních autobusů, čímž by měl kraj ušetřit nemalé finanční prostředky. Oproti běžným autobusům jezdí o pět korun na kilometr levněji.

„Jsme domluveni s oběma největšími dopravci v kraji. Společnost Icom nasadí malé autobusy od března, postupně je začíná provozovat i společnost Veolia," uvedl Jan Tichý.
„V provozu již v Pardubickém kraji máme sedm takových autobusů, plánujeme nákup dalších," potvrdil pro Deník ředitel firmy Veolia Transport Východní Čechy Jindřich Poláček.
V příštím roce by s pomocí evropských peněz mělo také dojít k modernizaci odbavovacího  systému v jednotlivých vozidlech. V dálkových autobusech by se pak v roce 2014 mohli cestující dočkat zavedení elektronického informačního systému, který je běžný v městských autobusech nebo moderních vlakových soupravách.

Vůz na zavolání

Největší novinkou by ale mělo být zavedení takzvané třetí vrstvy dopravy. Znamenalo by to, že by se do systému veřejné dopravy zapojily třeba i vozy taxislužby nebo malá vozidla, které by si bylo možné objednat 24 hodin před plánovanou cestou. Takové spoje by sice byly uvedeny v jízdních řádech, ale bylo by jasně odlišeno, že se jedná o spoje, které je nutné objednat.
„Zákon to umožňuje, vozy na zavolání fungují třeba na Rychnovsku," řekl končící náměstek hejtmana.

Co se chystá ve veřejné dopravě

Železniční doprava
- nákup nových vlakových souprav
- zdvoukolejnění úseku Stéblová – Pardubice
- úprava vybraných traťových cest

Autobusová doprava
- nákup malých a středních vozidel
- komplexnější odbavovací systémy
- informační systém v každém autobuse i na přestupních místech