Podle šéfa Ředitelství vodních cest Lubomíra Fojtů, které bylo investorem stavby, nový most neřeší jen pěší a silniční spojení, ale do budoucna nebude omezovat ani vodní plavbu. „Jedním ze strategických cílů rozvoje vodních cest je dokončení splavnění do Pardubic. Kromě připravované výstavby plavební komory v Přelouči bylo třeba vyřešit i bezpečné proplouvání mostem mezi Valy a Mělicemi,“ zdůraznil ředitel Fojtů.

Investorem stavby byl vedle Státního fondu dopravní infrastruktury, který pokryl sedmasedmdesát procent nákladů, rovněž Pardubický kraj. Podle ředitele Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslava Němce představuje novostavba mostu pro krajskou silniční infrastrukturu zásadní posun.

„Výstavba mostu ve Valech umožní dostupnost integrovaného záchranného systému a autobusovou obslužnost. Mosty přes Labe v Přelouči, Řečanech a Pavla Wonky v Pardubicích nejsou v dobrém technickém stavu. I most v Němčicích, který byl rekonstruován ke konci minulého století, je na hranici únosnosti pro těžké nákladní automobily,“ vysvětluje.

STOP KAMIONOVÉ DOPRAVĚ

Ne všichni jsou však z nového mostu přes Labe nadšeni, tak jako desítka řečníků, kteří při otevřením mostu v úterý dopoledne nešetřili slovy chvály. Obyvatelé Mělic, kteří se obávají nárůstů kamionové dopravy, přišli při slavnostním stříhání pásky vyjádřit nesouhlasný názor. Na ústech měli žluté roušky s nápisem: Stop kamionové dopravě. Podle starší ženy protestuje proti zprovoznění mostu pro nákladní dopravu celá vesnice. „Jsme poslední, malá utopená vesnice. Nemáme kanalizaci, chodníky, prostě nic. Podepsali jsme petici, proběhla schůze na hřišti, ale byla to hotová věc,“ shodují se protestující. Petici proti stavbě mostu podepsalo skoro 200 obyvatel.

Nevelká obec, která je místní částí Přelouče, řeší problémy s dopravou už teď. Nedaleko Mělic je zatopená pískovna, kam se kvůli čisté vodě v letních měsících sjíždí za koupáním lidé z širokého okolí. A nelíbí se jim ani to, že na dokončení mostu naváže stavba průtahu obcí. „Otevřou most a bude se kopat kanalizace, elektrika do země, chodníky. A my nevyjedeme z domu,“ dodávají.

Nový most, o rozpětí 84 metrů, byl stavěn ve dvou fázích, kdy se postupně vysouval nad řeku. Ocelová konstrukce je vyztužena obloukem Langrova trámu. Oproti starému mostu nijak nezasahuje do říčního koryta, stavba více než dvojnásobně rozšířila prostor pro průtok vody záplavovým územím.