Hluk, na který si v poslední době stěžují někteří obyvatelé Pardubic žijící v okolí letiště, nepřesahuje povolené normy. Tvrdí to zástupci armády, kteří se sešli s vedením města. Na pardubické letiště byly před časem přesunuty stíhačky gripen z opravované základny v Čáslavi, mají tam setrvat do konce září. Radnice zvažuje, že hluk způsobený letouny nechá změřit znovu. Informoval o tom mluvčí pardubické radnice Ondřej Tušl.

Nové měření?

Armáda předložila výsledky posledního velkého měření hluku, které se na pardubickém letišti uskutečnilo v roce 2009. Pro jeho účely byl letový provoz proti běžnému zdvojnásoben, přesto se prý hodnoty ani nepřiblížily limitům stanoveným územním rozhodnutím a právními předpisy. „I tak vážně zvažujeme, že požádáme ministerstvo obrany o nové měření, jež by jasně ukázalo současnou hlukovou situaci v těch částech města, které jsou letišti nejblíže,“ uvedla primátorka Pardubic Štěpánka Fraňková (Sdružení pro Pardubice).

Podle armády se vojenská letadla nemají kam jinam uchýlit. Pardubické vojenské letiště má statut náhradního letiště a v případě havárií či oprav by přijímalo letadla i z dalších vojenských letišť v zemi. Gripeny navíc podléhají vysokému stupni utajení a dostatečně zabezpečeným prostorem disponuje v zemi vedle Čáslavi pouze letiště v Pardubicích.

Nelibost veřejnosti by měl alespoň částečně otupit dostatek informací o letišti. Na internetových stránkách města bude vytvořen prostor věnovaný tomuto tématu, kde lidé najdou aktuální sdělení o mimořádných letech, mapové podklady s trajektoriemi cvičných letů či výsledky hlukových měření.

Podle pardubické primátorky jsou v případě běžných letů dodržovány předem oznámené časy a pravidla, vojáci přislíbili v rámci možností informovat i o výjimkách, které představují lety řízené přímo NATO a které se mohou uskutečnit i o víkendu. Stíhačky v Pardubicích standardně létají v úterý, středu a čtvrtek od devíti do patnácti hodin, v pátek jsou případné doplňkové lety od devíti do čtrnácti hodin.

(zr, čtk)