Čas se sice valí neúprosně, ale od dob, kdy se hojně posílaly o Vánocích pohlednice, ho neuplynulo zas až tolik. Třeba by bylo možné datovat úpadek posílání pohlednic nástupem nových možností jako je email či mobilní telefony. Přesto se zdá, že někteří lidé pohlednice stále považují za samozřejmost.

I když lidé tvrdí, že posílání pohlednic je drahé, trvá dlouho a celkově se nevyplatí, potěší jistě více než rádoby vtipná SMS zpráva, kterou lidé navíc zasílají hromadně. „Určitě pohlednice posílám. Hlavně z výletů, ale i o Vánocích. Považuji to za mnohem osobnější způsob komunikace,” řekl dramaturg hradeckého klubu č.p. 4. Petr Martinovský. I ředitelka Muzea východních Čech Naďa Machková Prajzová má ve věci jasno. „Rozhodně posílám na Vánoce pohlednice a můj důvod je prostý, jedná se jednak o lásku k tradici a také o způsob komunikace, který je mi blízký. Takže žádné emaily nebo esemesky,” řekla .

Zatímco mladá generace zpravidla dává přednost informačním technologiím a sociálním sítím, u starších lidí pohlednice vítězí. „Dávám určitě přednost pohlednicím. Jednak proto, že jsou mi jako způsob sdělení bližší a kvůli tomu, že na esemesky prakticky nevidím,” prozradil ředitel hradecké filharmonie Václav Derner. Pravda také je, že poslání pohlednice člověku zabera mnohem více času. Musí pohlednici koupit spolu se známkou, napsat a vhodit do schránky. U SMS zprávy je to snažší, jeden text lze hromadně poslat všem.

O vznik první pohlednice se lidé v odborných kruzích přou. Oficiálně to bylo ve Francii v 18. století. První známka vznikla o století později v Anglii.