Předchozí rada města totiž zavedení jízdného zdarma uvedla do praxe dřív, než to stačilo schválit zastupitelstvo. Dopravnímu podniku tak vznikla pohledávka ve výši tři miliony korun. Opoziční politici chtěli postup radních prověřit v kontrolním a finančním výboru, ale neuspěli. Většina zastupitelstva ke kontrole souhlas nedala.

Kupovali si voliče, kritizují oponenti

„V porevoluční historii Pardubic nedošlo k tomu, že by si někdo zhruba 30 dní před volbami koupil voliče za 3 až 4 miliony korun, aniž by částka byla pokryta v rozpočtu. Poté, co zastupitelstvo částku na seniorpasy neschválilo, tak byla rada nečinná a nezabránila narůstání nákladů,“ uvedl zastupitel Karel Haas (ODS).

Ještě ostřejší byl v kritice vedení města lídr Pardubáků František Brendl. „Snaha po čtyřletém nicnedělání splnit aspoň jeden slib dohnala radu až k takto nestandardnímu kroku,“ podotkl Brendl.

Primátor Pardubic Martin Charvát (ANO) ovšem kritiku odmítá, radní podle něj postupovali v souladu s rozhodnutím zastupitelstva. „Za svým rozhodnutím si stojíme. V lednu pro jízdné zdarma pro seniory hlasovali i zástupci ODS či Pardubáků. Asi nikdo nečekal, že z těch 27 zastupitelů si to někteří rozmyslí a peníze na pokrytí seniorpasů neschválí. To můžeme považovat za politický faul a předvolební boj,“ sdělil primátor.
Nutno podotknout, že seniorpasy nejsou jediným návrhem, se kterým měla předešlá koalice problémy.

Projekt schválili, peníze z rozpočtu ne

„V posledních letech se to stávalo pravidelně – zastupitelé něco odhlasovali, ale když se mělo platit, tak najednou odmítli schválit peníze z rozpočtu,“ řekl Charvát s tím, že podobný osud potkal třeba nákup spalovny v Rybitví nebo demolici bytového domu u nádraží.

Podle Brendla ale zastupitelé nikdy nedali radě pokyn, aby změnila ceníky dopravního podniku.

„Zastupitelstvo uložilo radě, aby projednala možnost snížení nebo zrušení jízdného pro seniory. Projednala, ne ho rovnou přijala. Přijde mi to jako dětinská výmluva. Je to stejně paradoxní, jako kdyby pan primátor přišel s tím, že koupil spalovnu a my pak narychlo dávali peníze. A to na spalovnu aspoň máme schválené usnesení,“ nechal se slyšet Brendl.

Jízdné zdarma seniorům zůstane

Politici se sice hádají, kdo může za to, že v kase dopravního podniku vznikla několikamilionová díra, senioři se ovšem o své jízdné zdarma obávat nemusí.

„Nebudeme požadovat zrušení, nechceme tuto výhodu seniorům brát. Jsme pro pokrytí pohledávky dopravního podniku, i když je nám to proti srsti,“ uvedl náměstek primátora Petr Kvaš (ODS), podle kterého občanští demokraté podpoří také finanční zajištění seniorpasů na příští rok, které má být ve výši šest milionů korun.

„Nikdo si nepřeje, aby ta sleva byla seniorům odebrána. Jde o sebereflexi rady,“ potvrdil také zastupitel Milan Košař (Pardubáci).

Brendl s Haasem navrhovali, aby postup rady prověřil finanční a kontrolní výbor a zjistil tak případné nesrovnalosti v postupu radních. Jenže zastupitelé tento návrh neschválili. „Máme tady potenciální pochybení města ve výši tři až čtyři miliony korun a nejsme schopni to nechat prověřit jedinými kontrolními orgány, které máme. Závazek musí být uhrazen, i když neexistuje smlouva,“ řekl po hlasování Haas.

Poznámka Lenky Štěpánkové
Rada se mohla očistit, ale asi si sama není jistá
Přehlídka populismu nemohla mít prozaičtější závěr. „Udělali jsme to pro lidi, v dobré víře a ti zlí nám na to nedali peníze. Že to bylo těsně před volbami, je jen náhoda. Senioři si to zaslouží za to, co pro nás historicky udělali.“ Přitom o tom, zda seniorům slevu zase vzít, nepadlo ani slovo. Šlo o to, zjistit, zda tehdejší rada nepochybila. Jenže to se po rozhodnutí zastupitelstva už nedozvíme. Zatímco v jiných případech město platí velké peníze za externí audity, které mnohdy nemají jasný závěr, tentokrát nedojde k prošetření ani kontrolním či finančním výborem, přitom takovýto postup by město nestál ani korunu. Takhle to ale vypadá, že ani tehdejší rada si svým postupem není úplně jistá.