Více než polovina malých obcí v Pardubickém kraji je nespokojena s dopravní obslužností po změně jízdních řádů v prosinci roku 2011. Vyplývá to z dotazníkového šetření, které si nechalo zpracovat Občanské sdružení pro regionální dopravu. To vzniklo právě na základě rozsáhlých změn jízdních řádů meziměstských autobusů a přechodu na integrovaný systém IREDO.

Dotazník byl rozeslán všem obcím v kraji, do výsledků byly započítány pouze obce, které mají do tří tisíc obyvatel. Těch je v kraji celkem 418 a tři čtvrtiny se dotazníkového šetření zúčastnily.

Tvůrci dotazníku se nejprve ptali, zda panuje spokojenost s dopravní obslužností oproti minulým rokům.
„Celkem 45 procent dotázaných obcí  není s dopravní obslužností spokojeno. Je pravdou, že spokojeno je téměř 40 procent obcí, avšak z procentuálního rozložení je patrno, že dopravní obslužnost preferují oblasti regionu Pardubice a Chrudim, kde lze předpokládat, že nové jízdní řády tyto oblasti upřednostňují. Naopak diametrální nespokojenost v rozdílu 20 procent oproti Pardubicím je v regionech Svitavy a Ústí nad Orlicí, kde je také vyšší nezaměstnanost,“ píše se zprávě o výsledcích šetření, kterou má Deník k dispozici.

Je doprava lepší?

Druhá položená otázka již byla konkrétnější a zněla: Zlepšila se dopravní obslužnost ve Vaší obci se změnou jízdních řádů platných od 11. 12. 2011?

„Je více než zřejmé, že u této otázky by bylo třeba provést podrobnější pilotáž, což s ohledem na nulové finanční prostředky nebylo možné. Jisté je, že 51 procent respondentů je nespokojeno s veřejnou dopravou po změně jízdních řádů od 11. prosince loňského roku,“ dozví se čtenář ze závěrečné zprávy.

Dotazníkové šetření se pak zaměřilo i na otázku personální odpovědnosti vedoucích představitelů kraje za stav veřejné dopravy.
„Je zřetelné, že 55 procent obcí kraje do 3 000 obyvatel odpovědělo, že chaos v dopravě by se měl na krajském úřadě řešit personálním odchodem odpovědné osoby,“ píše se v materiálu ve zřejmé narážce na náměstka hejtmana zodpovědného za dopravu Jana Tichého. Ten na začátku dubna tvrdil, že většina připomínek obcí byla do nových řádů zapracována.

„Tam, kde se připomínky ukázaly opodstatněné, OREDO požadavkům vyhovělo. Návrhy změn byly od poloviny února projednávány se všemi starosty,“ konstatoval Jan Tichý. Jeho vyjádření k výsledkům dotazníkového šetření se nám včera nepodařilo získat. Rozhovory pro média totiž ve čtvrtek odmítal. 

Jen malé obce

Nutno podotknout, že samotné dotazníkové šetření je poněkud problematické. Nebere totiž v potaz obce nad tři tisíce obyvatel, zastupitelé malých obcí navíc na dotazníky odpovídali od 26. března do 5. dubna, tedy v době, kdy docházelo k rozsáhlým změnám jízdních řádů, které měly reflektovat připomínky občanů i zástupců samospráv. Rovněž návodná formulace otázky ohledně odpovědnosti vedení kraje ukazuje na to, že průzkum pravděpodobně nedělala žádná renomovaná agentura pro výzkum veřejného mínění.

Problematika jízdních řádů se řeší už od prosince loňského roku, kdy začaly platit změny připravené firmou OREDO. Mnozí cestující se kvůli špatné návaznosti nemohli dostat do práce, kritizovány byly také školní spoje. 1. dubna došlo k velkým úpravám, zohledněny měly být připomínky starostů i občanů, nevyužívané spoje byly zrušeny. I přes nespokojenost ale prý veřejnou dopravou v kraji jezdí po změnách jízdních řádů více cestujících.

Lukáš Dubský