„Je to chyba České pošty,“ ozývá se od energetiků. „ČEZ neumí napsat adresu,“ brání se zástupci pošty.

Chceme odškodnit

„Celé odpoledne mě to stálo telefonování a nervy a nikdo nám nepomohl. Já nepatřím mezi žádné dlužníky a mě to uráží. Spíš platím dopředu. To, co s námi předvedli, bylo hrozný,“ stěžovala si poškozená Marie Vejnarová.

„Zaskočilo mě to. Mám doma nemocnou matku a byli jsme bez elektřiny. Celý život platíme a tohle se nás dotklo. Budu požadovat odškodnění,“ doplnila Vlasta Kropáčková.

Pod celý problém se podepsalo nové poštovní rozdělení horského letoviska do čtyř částí: Přední Labská, Labská, Špindlerův Mlýn a Bedřichov.

Problém trvá rok

„Rozhodující pro doručení je adresa. Pokud je neplatič ze Špindlerova Mlýna–Bedřichova a na obálce je uvedeno pouze Špindlerův Mlýn, pak je doručení takové zásilky ze zákona nemožné,“ řekla Deníku mluvčí České pošty Dita Václavíková.

„ČEZ jsme několikrát v posledním roce upozorňovali, že nepíše úplné adresy,“ dodala.

Východočeští energetici odmítají, že by udělali chybu. A pokud by po nich obyvatelé Špindlerova Mlýna odstřižení neprávem od elektřiny vymáhali náhradu škody, ČEZ by ji vymáhal po České poště.

„Vymáhali bychom to po dalším subjektu,“ řekla mluvčí východočeské skupiny ČEZ Šárka Beránková bez dalšího upřesnění.

Tím „dalším subjektem“ ale logicky není nikdo jiný než právě Česká pošta.

Ta ovšem zcela odmítá, že problém způsobila. „Nést odpovědnost za chybu, kterou jsme neudělali, nehodláme,“ uvedla Dita Václavíková.

Omluva. A co dál?

Lidé odstřižení od elektřiny byli většinou bezproblémoví odběratelé, kteří se opozdili se zaplacením faktury poprvé. Odpojení následovalo po neúspěšném doručení doporučené upomínky.

Podle mluvčí Beránkové zasílá ČEZ opozdilcům po zhruba deseti dnech od splatnosti faktury obyčejnou upomínku, po dalších deseti dnech následuje doporučená. Odstřižení od proudu přichází na řadu až za dalších zhruba 25 dnů.

Beránková se za komplikace odběratelům omluvila, ale dodala, že technici energetiků dělali, co mohli.

„Lidé byli bez energie nanejvýš od odpoledne. V devět hodin večer byli všichni připojeni,“ dodala Šárka Beránková z ČEZ.

Odškodnění? Dokažte za co!

Vrátili jste se do promrzlého bytu, kde vám ČEZ neprávem odstřihl elektřinu, a vy skončíte s nachlazením v pracovní neschopnosti. Nebo si dokonce zlomíte nohu, když ve tmě brknete cestou na záchod.

Máte v takovém případě nárok na odškodnění?

„Lidé mají nárok na odškodnění v podstatě za cokoliv. Třeba u nachlazení je ale problém v tom, že byste obtížně prokazovali, že to je skutečně kvůli promrzlému bytu. ČEZ by se bránil třeba poukazem na to, že lidé nastydli už při návštěvě hřbitovů o Dušičkách,“ řekl Josef Černý z královéhradecké pobočky Sdružení obrany spotřebitelů.

„Důkazní břemeno, tedy nutnost předložit důkazy, je v tom případě na vaší straně.“

Podle pojišťoven by odškodnění šlo z pojištění ČEZ. Ten ale už avizoval, že by je pak zpětně vymáhal po poště. Ta podle něj průšvih zavinila.
Postiženým však hrozí, že zaplatí tučné poplatky za volání na zákaznickou linku ČEZ, kde by si chtěli na křivdu postěžovat. Jedno volání totiž v případě základního tarifu Basic stojí až 60 korun.

„Chci odškodnění, chci zaplatit telefony, faxy a to, co jsme jim museli zaplatit navíc,“ řekla například postižená Marie Vejnarová.

Energetici chlácholí, že by v tomto případě účty za volání na infolinky nepočítali. „Záležitost ze Špindlerova Mlýna je stále v šetření. Ale nejspíš bychom lidem částky za zákaznické linky nepočítali,“ slíbila mluvčí východočeské skupiny ČEZ Šárka Beránková.