Dopravní podnik města Pardubic by totiž proti provozování lanovky zřejmě nic neměl. „Takové propojení mezi nádražím a Duklou by mělo smysl, zvlášť pokud součástí projektu přednádraží bude i jižní terminál. Mohlo by se jednat o nejlevnější variantu, jak propojit tyto dvě části města. Lanovka by navíc mohla být i velkou atrakcí pro návštěvníky i obyvatele města," uvedl ředitel pardubického dopravního podniku Tomáš Pelikán.

Lávka a podchod

Pravděpodobnější jsou ale spíš další dvě varianty. S lávkou se v místech vlakového nádraží historicky počítalo, o podchodu zase uvažovala Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC). O podchodu i lávce se hovoří již dlouhou dobu. Lidé si často zkracují cestu přes koleje a vystavují se tak nebezpečí střetu s projíždějícím vlakem.

„SŽDC počítá s podchodem, který by případně mohl vést až k areálu bývalého lihovaru. Město Pardubice není zastáncem této varianty. Podle některých projektantů je podchod zbytečný. V časech, kdy by nebyl příliš využitý, by mohl být nebezpečný," uvedl před časem pardubický poslanec Martin Kolovratník, který měl propojení Dukly s dopravním centrem Pardubic jako jednu ze svých předvolebních priorit.

Pardubický poslanec Martin Kolovratník by rád na místě viděl dokonce hned dvě možnosti, jak se na jedno z největších pardubických sídlišť dostat. „Lávka by tam mohla být i v případě, že bude chtít SŽDC stavět podchod. Byla by to lehká konstrukce, která by přemostila koleje. Představitelé SŽDC mi slíbili, že lávku do projektu zahrnou," dodal Kolovratník.

Zatím ovšem není jisté, že SŽDC nakonec nějakou cestu z nádraží postaví.

„Je otázkou, jak se rozhodnou. Pokud by SŽDC podchod nestavěla, zbylo by zřízení cesty na Duklu asi na město," poznamenal ředitel dopravního podniku Tomáš Pelikán.

Je to utopie nebo vtipné řešení?

Když před časem Deník dělal anketu mezi známými pardubickými osobnostmi, považovali lanovku spíše za utopii.

„Myšlenka se mi moc líbí, ale je to utopie. Pravděpodobnější je spojení Dukly s nádražím pomocí lávky," řekl člen Akademie populární hudby Jiří Petr.

Někteří ale ocenili přínos takového řešení pro cestovní ruch.

„Je to vtipné řešení. Z hlediska cestovního ruchu velice zajímavá myšlenka. Proč ne? Pardubice by byly asi jediným městem v České republice, které by vyřešilo přechod z velkého sídliště na vlakové nádraží lanovkou," podotkla bývalá ředitelka Kulturního centra Pardubice Romana Vojířová.

Jiní zase soudili, že krajské město má mnoho akutnějších dopravních problémů, než je otázka lanovky na Duklu.

„Myslím si, že ve městě je více důležitějších investic nejen do dopravy, ale i do všech oblastí celkově. Spíše bych tipoval přemostění ze sídliště Dukla na hlavní nádraží lávkou. Lanovka je náročnější na údržbu i dražší na provoz," sdělil Deníku programový šéf Pardubického letního kina Jan Motyčka.