Tato problematika ale na zastupitelstvu vyvolala ostrou debatu. „Náměstek primátora Jan Řehounek lhal o obsahu svých jednání na ministerstvu obrany. Nikdy nás totiž neinformoval o smluvních podmínkách, za kterých je ministerstvo ochotné pozemky na město bezúplatně převést. Ty podmínky jsou drsné, pokud je město nesplní, tak sankce mohou dosáhnout až několika milionů korun," uvedl Karel Haas (ODS).

Jednou ze smluvních podmínek ministerstva obrany totiž je, že silniční propojka na tomto území bude stát do konce roku 2022. Jinak městu hrozí sankce ve výši 500 tisíc korun, která by se s narůstajícím prodlením dále zvyšovala.

„Je potřeba si uvědomit, že v tuto chvíli nemá propojka oporu v územním plánu města a neexistuje žádná projektová dokumentace. Lze také očekávat řadu námitek ze strany veřejnosti. I úředníci přiznávají, že projednávání tohoto projektu bude složité," konstatoval Haas.

Město získá pozemky pro propojku přes Červeňák

Olej do ohně ještě přililo zjištění, že právě ty strany smlouvy, na nichž se pojednává o sankcích, zastupitelé původně na stůl ani nedostali. V tištěných materiálech chyběly.

SANKCE A BONUSY

Vedení města argumentovalo tím, že sankce vyvažují bonusy, které převod přinese. „Pokud nám někdo dává něco zadarmo, i když to může prodat, je logické, že chce nějaké protiplnění," řekl náměstek primátora Jan Řehounek (ANO).

O pozemky město zažádalo už v roce 2011, ale ministerstvo obrany za pozemky požadovalo skoro 44 milionů korun. „Po dlouhé době jsme se nyní dostali do bodu, kdy můžeme dostat alespoň část pozemků, o které usilujeme. Je tam limit do roku 2022, odkdy se budou počítat sankce. V roce 2032 se sankce dorovnají ceně," poznamenal primátor Martin Charvát (ANO).

VEŘEJNÝ ZÁJEM

Smlouvu hájil i opoziční zastupitel Václav Snopek (KSČM). „Bylo zapotřebí řešit, jaká bude situace, až se uzavře nadjezd u nemocnice. Druhá strana má jediný požadavek abychom naplnili veřejný zájem, který deklarujeme," řekl Snopek.

RISKANTNÍ PODPIS

Podle některých členů opozice je ale podpis takovéto smlouvy riskantní. „Smlouva je pro město naprosto nevýhodná. Pokud ji někdo odsouhlasí, hazarduje. Zavazujeme tím nejen sebe, ale i další zastupitelstvo. Není schválen územní plán, neexistuje žádná dopravní studie. Navíc spousta ekologických spolků proti stavbě propojky bude bojovat," uvedl Jan Linhart (Patrioti Pardubic).

Proti silnici se totiž staví pardubická sdružení, která vytvořila společnou iniciativu Přírodní park Červeňák. Náměstek Řehounek už před časem uvedl, že lze záměr výstavby silniční spojky s představou přírodního parku skloubit a najít kompromis.

LIKNAVOST NÁMĚSTKA

Řehounek už kvůli Červeňáku sklidil kritiku v minulosti. Opozice i ekologičtí aktivisté ho obviňovali z liknavosti. Vadilo jim, že do té doby o pozemky nepožádal. Náměstek se bránil tím, že jen plnil přání ministerstva obrany.