Největší dopravní stavba v regionu a v podstatě v celé zemi - obří křižovatka u Opatovic – má svým způsobem kliku. Přes probíhající ekonomickou krizi by se jí omezení a škrty státního rozpočtu neměly dotknout. Je totiž financována z evropských peněz.
„Je naděje, že tady stavební ruch bude dál,“ říká zmocněnec vlády pro liniovou výstavbu rychlostní silnice R35 Hradec Králové Sedlice – Opatovice Ivo Toman.

Ten minulý týden sledoval přímo na místě výstavby betonáž posledního ze dvou desítek mostů, které jsou součástí celého projektu. „Ale ostatní zbytek republiky se teď potýká s velkými problémy,“ dodává Toman.
Práce na křižovatce, která se zařadí k největším v zemi, intenzivně pokračují. Podle stavařů tak nasmlouvaný termín – 30. listopad – bude dodržen. Do tohoto data by se měla křižovatka zprovoznit a mezi Hradcem Králové a Pardubicemi se začne jezdit po dalším úseku čtyřpruhu.

Běží další tendr

Z obří křižovatky bude po jejím zprovoznění chybět pouze třetí patro, které následně zajistí pokračování dopravy směrem na Vysoké Mýto a dále na Olomouc. Podle Bohumila Vebra, ředitele oblastní správy Ředitelství silnic a dálnic ČR Pardubice, ale není třetí patro křižovatky již dalekou budoucností. Naopak.

„V současné době je připravován tendr. Dostavba byla vypsána, zveřejněna ve věstníku a bude plynule pokračovat dál. Financování kruhové křižovatky a třetího patra je součástí operačního programu Doprava. Takže i cena za třetí patro je zahrnuta ve schváleném operačním programu. Na všechno jsou peníze – tím, že jsou z Evropské unie a musí se vyčerpat do roku 2013 až 2014. Tato stavba má svým způsobem štěstí.“

Stavba třetího patra křižovatky by mohla odstartovat ještě letos. Za předpokladu, že výběrové řízení proběhne rychle. „Jestli ale bude ukončeno v půlce listopadu, tak to už asi neudělají ani přeložky. Pak bychom ji zahájili až na jaře. Pokud však bude ukončeno dříve, tak s nějakými přeložkami můžeme začít už letos. Ale nejdéle na jaře by se mělo s třetím patrem, pro které jsou už založené pilíře, pokračovat,“ upřesňuje Bohumil Vebr.

Hájí řešení stavby

Jak roste křižovatka u Opatovic do svého objemu, řada lidí si klade otázku, zda není přehnaně a zbytečně rozlehlá.

„Podle nás to není předimenzovaná stavba, dokonce jsme ji zadali dvěma konkurenčním projekčním kancelářím, které došly ke stejnému výsledku. A to ke tvaru křižovatky, který tady je - o třech patrech. Protože v budoucnu po této křižovatce bude jezdit více než 40 tisíc vozidel,“ hájí projekt Bohumil Vebr. „Pod stavbou vede chráněný Opatovický kanál, je tady chráněná údolní niva, jde o záplavové území Labe. A podle toho stavba také vypadá. Celá na pilířích, most je dlouhý jeden kilometr. Podle projektantů to jednodušeji udělat nešlo. Znovu říkám, dvě projekční kanceláře nezávisle na sobě posuzovaly stavbu a výsledkem je takovýto tvar křižovatky.“ Náklady na křižovatku i s tříkilometrovým napojením na dálnici a čtyřpruhem na Pardubice vyjdou na 1,7 miliardy korun.