„Přemýšlím, zda bychom neměli naše letiště v marketingových a obchodních nabídkách nazývat trochu jinak – po vzoru zahraničních letišť do názvu zakomponovat hlavní město. V cizině se jedná o naprosto běžnou praxi. Nebyla by to celá změna názvu, ale pouze jakési ‚rozšíření‘ při komunikaci s leteckými společnostmi,“ uvedl poslanec Martin Kolovratník (ANO).
Pro pardubické letiště by to podle Kolovratníka mohl být jeden z nástrojů, jak nalákat nové cestující. V loňském roce totiž došlo ke zhruba třicetiprocentnímu poklesu počtu přepravených osob. Letiště jich za rok 2019 přepravilo přes 102 tisíc. Moderní terminál, který byl otevřen na začátku roku 2018 přitom počítás kapacitou až 250 tisíc odbavených cestujících ročně.
Změnu nedoporučili
Vedení letiště uvažovalo podobným způsobem, a proto požádalo o posouzení takové možnosti právní kancelář. Ta ovšem změnu nedoporučila, protože by mohlo dojít ke klamání obchodních partnerů či cestujících. ,,Pří plném respektování právního posouzení budeme hledat jiné cesty, jak blízkost Pardubic od Prahy správně propagovat,“ uvedla ředitelka letiště Hana Šmejkalová.
Posudek právníků vyznívá poněkud zvláštně, jelikož praxe na evropských letištích je zcela odlišná. Hlavně nízkonákladové aerolinie zcela běžně lákají cestující názvy metropolí, které jsou mnohdy vzdálené i více než sto kilometrů.
Internetové vyhledávače
Kolovratníkův návrh přitom počítal s tím, že oficiální název letiště by zůstal nezměněn, stejně jako kódy LKPD a PED, které jsou používány v letecké komunikaci. Na název metropole by letiště lákalo hlavně aerolinky a cestující. „Jde hlavně o internetové vyhledávače, aby, když si tam zadáte jako destinaci Prahu, tak vám to nalezlo i lety do Pardubic. Podobně to funguje u jiných velkých měst. Když zadáte do vyhledávače Londýn, objeví se nejen lety na největší londýnské letiště Heathrow, ale také na Stansted a další letiště v okolí Londýna,“ vysvětlil Kolovratník.
Na sociálních sítích však vzbuzuje Kolovratníkův návrh spíše pobavené reakce. „Proč troškařit, co takhle to pojmenovat Tokio Západ,“ napsal Jan Tetřev. Jiní diskutující nepovažují změnu názvu letiště za podstatnou otázku. „Myslím, že pan poslanec má důležitější věci na práci, než vymýšlet takovéhle blbosti,“ sdělila na Facebooku Andrea Kopalová.
V současné době má pardubické letiště dvě pravidelné linky. Ukrajinská společnost SkyUp létá čtyřikrát týdně do Kyjeva, největší evropský letecký dopravce Ryanair pak provozuje sezonní linku do španělského Alicante.