Zavřeno, objížďka, jeďte jinudy. Letní měsíce tradičně přejí stavbám a to i těm dopravním. Na Pardubicku se letos na řidiče chystají takové velké akce hned dvě.
Tou první bude uzavírka silnice mezi Sezemicemi a Holicemi. Důvodem bude několik oprav na silnici I/36, která protíná obec Časy. Uzavírka začíná 5. června a skončit má 24. dne téhož měsíce. Silniční spojení nemá alternativu a tak, podobně jako v minulých letech, čeká řidiče objíždění. Ti v osobních vozech budou mít přeci jen výhodu, trasy mají na výběr dvě. Nákladní doprava bude kvůli rozložení zatížení směřována dvěma proudy.
Nákladní doprava od Vysokého Mýta jedoucí na Pardubice čeká odbočka ve Vysoké u Holic směr Dašice a Černá za Bory.
„V každém případě nejsme rádi z toho, že se nám tu zvýší frekvence dopravy, která už je tak dost veliká. Jenže bohužel, asi není jiné řešení,“ říká starostka Dolní Rovně Iva Vinařová.
V druhém směru zase nákladní vozidla jedoucí směrem z Pardubic pak v Sezemicích uzavírka nepustí na Holice, ale budou muset pokračovat směr Býšť.
A další zapeklitá uzavírka čeká také řidiče přímo v centru krajského města. Tam se začne v termínu letních prázdnin rekonstruovat plocha Masarykova náměstí od Wonkova mostu až ke křižovatce u Domu služeb. Silnice mezi obchodním centrem a budovou pojišťovny totiž dostává neustálým proudem aut řádně zabrat. V minulosti už musely vymleté plochy pro autobusy projít rychlou rekonstrukcí. Nyní bude úprava ještě důkladnější.
„Použijeme nové technologie. Bude se tam pokládat asflaltová a betonová směs lepších vlastností s nanovlákny. V silničním stavitelství je to poměrně novinka a tento povrch nahradí stávající kostkové plochy v autobusových zálivech,“ říká Miroslav Němec, ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje, pod kterou tato silnice patří.
Asfalt tak v pruzích vyhrazených autobusům nahradí beton. Parametry zátěže totiž v těchto místech vycházejí podle dálničních norem. Vnitřní pruhy v obou směrech na Masarykově náměstí zůstanou i nadále asfaltové.
Úpravy vozovky se budou dělat ve dvou etapách. „Bude to zčásti za provozu s jistými dopravními omezeními. dopravních omezení. Ve finále tam ale zřejmě bude i krátkodová celková uzavírka,“ dodává Němec.
„První práce jsou plánovány na 2. července. Stavba bude řešena na dvě etapy. Jako první přijde na řadu pruh ve směru Polabiny u ČSOB Pojišťovny a ten by měl být do začátku srpna hotov. Začátkem srpna pak přijde na řadu druhá strana, tedy od Wonkova mostu na Chrudim. Každá etapa bude znamenat uzavírku jednoho směru, pro ten druhý bude vždy vyznačena objízdná trasa,“ sdělila mluvčí pardubické radnice Nataša Hradní.
Akce je navíc i koordinována s městem. To totiž hodlá využít rekonstrukci k úpravě chodníků.
„Na červenec a srpen je plánována rekonstrukce chodníků v úseku od zimního stadionu až po třídu Míru,“ řekl Vladimír Bakajsa, šéf pardubického odboru dopravy. Kromě nového povrchu ale také přibude na náměstí další semafor - pro chodce. Ten má vzniknout na stávajícím přechodu pro chodce ve středu náměstí.
Hlavní cíl tohoto semaforu je jasný, zastavit na přechodu živelné přecházení chodců, které plynulosti provozu v centru Pardubic zrovna nepřispívá a vytváří i řadu nebezpečných situací. „To jsou ty extrémní případy, kdy lidé vyběhnou za autobusem bez rozhlížení, nebo přecházejí, aniž by zvedli oči od telefonu,“ dodal Bakajsa.