„Záměr výstavby terminálu je už projednaný se spoustou různých institucí. V březnu jsme projekt také poprvé představili zastupitelům, mezitím v něm došlo k několika změnám. V polovině srpna bychom měli podepsat smlouvu s projektantem a na jaře příštího roku by se mělo začít stavět. Stavbu je pak nutné dokončit nejpozději v prosinci roku 2016," konstatovala náměstkyně pardubického primátora Helena Dvořáčková.

Právě kvůli časové tísni musí být projekt uzpůsoben tak, aby vyhovoval současnému územnímu plánu. „Pokud bychom někde požadovali změnu územního plánu, tak bychom projekt nestihli," podotkla náměstkyně.

Švýcaři nabízí městu pomoc ve výši 4,5 milionu švýcarských franků. Vzhledem k tomu, že kurz švýcarského franku se vůči koruně v posledních letech značně zvýšil, budou mít Pardubice k dispozici víc peněz, než se původně předpokládalo. Paradoxně je ale nebudou moci využít všechny, jelikož by se pak jednalo o nadlimitní zakázku. To by opět znamenalo zdržení, které by ohrozilo celý projekt.

Po realizaci první fáze projektu by měla zmizet zastávka u lihovaru a všechny vozy MHD budou zajíždět k nově vybudovanému terminálu.

Projekt přednádraží musí být hotový do prosince roku 2016

Zatímco první etapa, která se týká pouze samotného terminálu před vlakovým nádražím, bude financována ze švýcarských fondů, na ty další by mohla přispět Evropská unie. Politici je chtějí financovat z nového operačního programu ITI, který je určen pro projekty v aglomeraci Hradubicko.

V dalších fázích se plánuje takzvaný terminál B, který by měly využívat meziměstské autobusy a který by stál mezi vlakovým nádražím a supermarketem Lidl. V plánu je i terminál Jih, který by byl na Dukle poblíž areálu dopravního podniku. Ten je spojen i s podchodem, který by měla z nádraží na Duklu vybudovat Správa železniční dopravní cesty (SŽDC).

„Máme od SŽDC ústní příslib, že s podchodem skutečně počítají," uvedl primátor Pardubic Martin Charvát.
Při realizaci první etapy čekají Pardubice zřejmě velké dopravní problémy. Celý prostor kolem nádraží se pro vozidla uzavře. Ale na vině nebude pouze samotný projekt přednádraží.

„V příštím roce by měla být zavřená rovněž křižovatka U Trojice, takže dopravní situace v Pardubicích bude hrozná, ale aspoň se budou dělat oba projekty najednou," podotkla náměstkyně primátora Helena Dvořáčková. Samotné vlakové nádraží by mělo fungovat bez větších omezení.

Bez kamionů

Někteří opoziční zastupitelé celý projekt kritizovali, jelikož prý počítá s výrazně nižším počtem projíždějících aut, než jaký je reálný stav. To přiznává i vedení města.

„Počítá se s tím, že až budou hotové obchvaty, tak ze silnice I/37 zmizí kamionová doprava. Přednádraží pak bude městskou třídou bez nákladních vozidel," řekla Helena Dvořáčková s tím, že k vymístění kamionů by mělo dojít do roku 2025.
Jenže minimálně mezi lety 2016 až 2019 nebude hotový ani severovýchodní obchvat a nabízí se otázka, jak bude v těchto letech vypadat dopravní situace.

„V celé délce přednádraží je navrhován směrem do centra města pouze jeden pruh. To bude znamenat dopravní kolaps na Palackého, protože obchvat v době, kdy dokončíme přednádraží, ještě nebude," sdělil zastupitel, architekt Milan Košař (Pardubáci).