Svůj podíl na tom podle Drážní inspekce nese v drtivé většině případů nerespektování výstražného značení ze strany řidičů a naprosto zbytečné hazardování.

„V letošním roce již evidujeeme v celé republice 57 nehod na železničních přejezdech, přičemž přímo v Pardubickém kraji jich bylo pět. Došlo při nich ke zranění čtyř osob. Jedna nehoda si vyžádala lidský život. Prozatím vypadá statistika hůř než za minulý rok, kdy došlo na přejezdech v regionu k deseti nehodám. Při nich byl jeden člověk usmrcen a tři osoby zraněny,“ sdělil nám tiskový mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar.

Přejezdů na Pardubicku by podle jím poskytnutých údajů mělo být 540. Většina jich je opatřena pouze výstražnými kříži. Podle statistik Drážní inspekce ale nepatří tyto přejezdy k nejnebezpečnějším, ačkoli z celkového počtu je jich kolem šedesáti procent. Téměř polovina nehod se totiž stane na přejezdech opatřených světelnou signalizací.

„I když lze červená světla u přejezdu srovnat s červeným světlem na křižovatce, řidiči je častokrát nerespektují a vjíždějí na přejezd v době jejich činnosti. První automobily přejet ještě zpravidla stihnou, další však už takové štěstí mít nemusí,“ varuje Zdeněk Neusar.
Podle něj by řešení situace pomohlo vybavit přejezdy závorami. To ale díky vysokým nákladům není dost dobře možné. Nezbývá tedy, než řidičům neustále dokola opakovat, že na přejezdech je vždy třeba dbát zvýšené opatrnosti.

Dalším problémem, který s tématem souvisí, jsou střety zaviněné lidmi v kolejišti. Tyto nehody si za loňský rok vyžádaly 209 lidských životů.

I zde podle mluvčího Drážní inspekce dochází velmi často k hrubému porušení bezpečnostních pravidel. Jen za leden tohoto roku došlo na železnici k 21 střetům chodce s vlakem, 16 z nich skončilo úmrtím. Poslední takový případ se na Pardubicku stal 27. března. Souprava pendolina tam v plné rychlosti smetla muže, který přecházel trať jen pár metrů od podchodu.