Lávka na Palackého třídě v Pardubicích spojující obchodní centrum s protějším chodníkem by mohla zmizet. O její demolici začali přemýšlet architekti, kteří plánují revitalizaci třídy vedoucí od nádraží do centra města. „Otevřeli téma, že by se lávka zrušila, v prostoru se jim nelíbí. Myslí si, že by měl být jinak tvarován. Majitel obchodního centra také řekl, že na ní netrvá,“ nastínil pardubický primátor Martin Charvát.

MÍSTO LÁVKY PŘECHOD

Lávka podle architektů prostor příliš narušuje. „Přechod územím by měl být kontinuální, bezbariérový a co nejméně opticky fragmentovaný,“ vysvětlil Igor Marko z londýnské architektonické kanceláře, který je odborným garantem celého projektu Palackého – víc než spojka.

Problém nevidí v přemostění samotném, ale ve schodištích, která potřebují častou a náročnou údržbu a která obvykle přitahují problematické jedince. Řešení chtějí architekti hledat v klasickém úrovňovém přechodu.

Již nyní silnici kříží přechod, který mohou využívat jen cyklisté, co chvíli po něm přebíhají ale i chodci.

„Kapacitní přechod by lidi, kteří chodí spodem, zlegalizoval. Chodci by měli možnost v klidu přejít přes semafor,“ řekl Charvát.

Z území by tak zmizela lávka, která je na jedné straně napojená na obytný dům a na straně druhé ústí do obchodní centra. Na obou koncích je ale možné sestoupit také přímo na chodník. „Nákupní středisko v kombinaci s dalšími službami vytváří důležitou destinaci, která by měla být primárně dosažitelná povrchovým pěším napojením. Navíc se odstraní bariérový objekt, který snižuje optickou přehlednost, orientaci v místě a také jeho atraktivitu,“ popsal architekt Marko, podle něhož bude území bez lávky více funkční.

CHTĚLI JI ZACHOVAT

Při rušení lávky by ale radnice mohla narazit na odpor, jelikož o zbourání nadchodu se hovořilo již před 13 lety, ale velká vlna kritiky a negativní reakce lidí ho zvrátily. Pod petiční archy vyzývající k zachování lávky se podepsalo více než sedm tisíc lidí. Původní lávka byla sice kvůli havarijnímu stavu zbourána, ale vzápětí byla nahrazena novou. „Lidé neradi něco mění a status quo je pro ně přijatelnější, jakmile ale území zvládneme plnohodnotně propojit povrchovým přechodem, rychle si na změnu zvyknou. Psychologicky není pro lidi přirozené lézt na rampu, a proto budou vždy hledat jiné možnosti,“ myslí si architekt a stojí si za tím, že lávka by z frekventované třídy, kterou čeká rozsáhlá modernizace, měla zmizet.

VELKÁ REKONSTRUKCE

Podle primátora by město mohlo do konce roku prezentovat ucelený koncept, jak bude v budoucnu třída, která v Pardubicích vítá návštěvníky přijíždějící do města vlakem, vypadat.

„Určitě budeme Palackého třídu etapizovat, stále má koncepci stavebních skládanek. Zatím existuje několik variant, architekti třeba různě posouvají zastávky,“ dodal primátor.