Zdejší letiště je se svojí betonovou přistávací drahou, širokou pětasedmdesát metrů a dlouhou dva a půl kilometru, jedno z největších v republice. Delší dráhy má už pouze Praha, Brno a Ostrava. Zmíněná šířka 75 metrů však nemá v republice konkurenci! Letecké společnosti využívají služeb pardubického letiště po celý rok a to jak v oblasti přepravy cestujících, tak i nákladu.

Nákladní obr ano, civilní „jumbo“ ne

V roce 2005 dosedl na přistávací dráhu poprvé v historii obří nákladní Antonov An-124 Ruslan - jedno z největších sériově vyráběných nákladních letadel na světě! Jeho paluba pojme až tři transportní vrtulníky Mi-17, nebo dokonce část trupu dvojpatrového Airbusu A380! Nyní přistává tento typ letounu v Pardubicích velmi často a je vždy sledován desítkami přihlížejících občanů našeho města.

Ruslan se bez problémů otočí na široké dráze i na pojezdových plochách a plně naložený se vznese překvapivě brzy. V současné době je to největší letadlo, které kdy na našem letišti přistálo. Proč tedy v Pardubicích zatím nemůžeme vidět i ostatní velká letadla, jako třeba legendární Boeing 747 – Jumbo Jet? „Důvodů je více a týkají se především jistého technického omezení pohybových ploch pardubického letiště. To bylo totiž původně vybudováno jako vojenská základna stíhacích letounů a tomu odpovídala i šíře pojezdových drah a velikost stojánek pro letadla. A právě tyto faktory jsou pro větší letouny limitující.

Jumbo Jet by sice na zdejší širokou a dlouhou dráhu bez problémů přistál, šíře pojezdových ploch by mu však nedovolila dráhu opustit. Jumbo má příliš veliký rozvor hlavního podvozku a patnáct metrů široké spojovací pojezdové dráhy jsou pro takového obra příliš úzké. Z bezpečnostních důvodů navíc nemůže být letoun odbavován přímo na vzletové a přistávací dráze, proto jsou letadla s větším rozvorem podvozkových kol na našem letišti odmítána,“ uvedl pro náš Deník Petr Huňáček ze spotterského webu pardubického letiště.

Do jiné kategorie pak spadají velká cestovní letadla, která by sice na stojánku zajela, ale počet cestujících na palubě by přesáhl kapacity odbavovacího terminálu. „Velká moderní letadla jsou navíc vybavena kontejnery na zavazadla a pro jejich vyložení a naložení nemá naše letiště dostatečné prostředky,“ upřesnil Petr Huňáček. Podle něj na ranvej pardubického letiště dosedal v minulých letech Boeing 767 se sedmi sedadly vedle sebe. Na jeho palubě létalo přes 220 cestujících. „Větší letadlo pro přepravu cestujících naše letiště zatím nevyužilo,“ dodal Huňáček.

Přestože vybudování velkého mezinárodního letiště v Pardubicích není zatím prioritou, úpravy a zlepšení se provádějí každý rok. Podle informací Deníku by se již v tomto roce mohlo začít s rozšířením stojánky a spojovacích drah! „Pokud se skutečně rozšíří spojovací dráhy a stojánka, bude moci být na pardubickém letišti odbaven i letoun kategorie D, tedy největší stroje,“ potvrdil nám Petr Huňáček.