Trh v oblasti cestovního ruchu opustila v těchto dnech cestovní kancelář Tomi Tour. Bude v letošní sezoně jedinou cestovní kanceláří, která zkrachuje a nechá na holičkách své klienty? Podle odborníků nikoli.

Mezi nimi se totiž mluví o tom, že stejný osud čeká i řadu menších cestovních kanceláří. „Lidé se nemusí obávat krachu cestovek typu Čedok či Fischer. To jsou giganti se silným finančním zázemím. Určitě ale odejdou některé z těch menších cestovních kanceláří. Podle mého názoru to budou ty, které se pohybují ve druhé polovině první desítky,“ sdělil Deníku dobře informovaný zdroj s tím, že je jasné, že kdo vydrží celou sezonu, tak už neskončí.

Problémy nemají ale jen cestovní kanceláře. Ve všech pádech skloňovaná krize se totiž podepisuje také na prodejcích letenek. Z finančních důvodů ztratila podle našich informací statut autorizovaného prodejce letenek například společnost GTS Travel, mající jednu z poboček v prostorách pardubické univerzity. GTS Travel má tak údajně uvalen stop stav na ticketing, nemůže ani bookovat a vystavovat letenky. Důvodem jsou prý neuhrazené červnové pohledávky. Jmenovaná společnost však tuto skutečnost, údajně kvůli zachování stability na nejistém trhu, nechce ani potvrdit ani vyvrátit.

Jedná se prý o organizační záležitost, ovšem s tím, že pro klienty se nic nemění.
„Zůstávají zachovány ceny i výše servisního poplatku. S červnovými letenkami máme malý problém, ale od 1. července již nebudou problémy žádné,“ řekla jedna ze zaměstnankyň společnosti. Ztrátou statutu autorizovaného prodejce tak musí GTS Travel shánět jinou společnost, která jí bude letenky přeprodávat. Spekuluje se zejména o firmě Asiana, jejíž vyjádření se nám však nepodařilo získat.

Vražedný pokles

Co toto vše znamená pro klienty? „Obecně platí, že když klient koupí letenky, uzavírá smlouvu s leteckou společností, nikoli s prodejcem, takže se nemusí ničeho obávat. Když chce letenku vrátit, autorizovaný prodejce vrátí peníze. Pokud ale prodejce autorizaci nemá, může teoreticky nastat problém. Většinou lze ale vyřešit přímo s leteckou společností,“ sdělil Robert Dvornický z Condor Air Travel Service, zabývající se také prodejem letenek.

Podle Dvornického není podobný problém ojedinělý. „Některé společnosti zaznamenávají citelný pokles obratu. Je to asi o dvacet procent. V některých případech šlo i o třicet procent, a to už je skutečně vražedný pokles, který málokdo přežije,“ dodal Robert Dvornický.

Lukáš Peška