„Je to zarážející, řešíme to samozřejmě i s policií, ale nevíme, proč to tak je. Kdybychom byli na Znojemsku, kde je to samé víno, nebo v oblasti, kde má tradici domácí pálení," diví se krajský koordinátor Besipu Otakar Švec. Ale statistiky v tomto směru hovoří jasně.

V ostatních bodech jsou řidiči v Pardubickém kraji
v porovnání s ostatními českými motoristy průměrnými hříšníky.

Ještě v jednom tragickém údaji se ale zdejší silniční provoz vymyká. Jsou to počty nehod a úmrtí seniorů-chodců i seniorů-cyklistů. Tam je region naopak na předních místech statistiky. „Zřejmě to souvisí s velkým rozvojem cyklistiky. K nehodám přispívá špatná výbava kola i alkohol za řidítky," říká Otakar Švec.

Besip pořádá pro seniory besedy, na nichž radí, jak se správně chovat, a rozdává reflexní prvky. Nedávno si mohli školení strážníků a pracovníků Besipu poslechnout například účastníci Univerzity třetího věku
v Pardubicích.

Nebezpečný je nejen pohyb na silnicích, svá úskalí má také provoz na cyklo᠆stezkách, i tam přibývá kolizí. Zejména v Pardubicích po nich chodí v hojném počtu také venčící pejskaři. A s nimi přichází riziko, zejména po setmění.

Jde o takzvaná „neviditelná" vodítka. Osvětlení bicyklů nebývá tak dobré, aby kolař potmě zaznamenal, že má v cestě natažené několikametrové pásmo, na jehož konci pobíhá pes. Dochází pak k nepříjemným pádům a následným sporům o viníka.

Pásy, červená, rychlost a telefon
Hitparádu přestupků, které kromě pokut provází také trestné body, na Pardubicku vedou čtyři hlavní prohřešky. Dopravní policisté trestají řidiče nejčastěji za nedodržení povinnosti se za jízdy připoutat bezpečnostním pásem. Další podobný prohřešek je telefonování za jízdy, kterého se řidiči dopouštějí poměrně zhusta. Nemizející stálicí pak je nedodržení maximální povolené rychlosti. Policisté je za to spíše pokutují
v obci než mimo ni. Hitparádu bodovaných skutků pak na Pardubicku uzavírá také nerespektování světelné signalizace – projetí semaforu na červenou.