Jedním z nejspornějších bodů dnešního jednání pardubického zastupitelstva je bezpochyby projekt přednádraží.

Město Pardubice nyní stojí před volbou, zda využije dotaci 90 milionů korun, kterou má přislíbenou ze švýcarských fondů. Jenže celý projekt stojí více než 200 milionů a město by tak pravděpodobně muselo doplatit až 100 milionů. Konečné rozhodnutí ale dnes očekávat nelze.

Definitivní slovo by měli zastupitelé říct až na mimořádném zasedání, které by mělo být v pátek 5. října. To už by měli politici přesně vědět, kolik peněz budou muset z městské pokladny doplatit.

„Byli jsme u startu projektu a shodneme se s vedením města, že se jedná o smysluplnou investici. Nelíbí se nám ale způsob, jakým město komunikovalo s vedením Pardubického kraje. Krajští zastupitelé teď rozhodování o podpoře projektu přesunuli až do dalšího volebního období. Bylo by ale smutné, kdyby se nepodařilo projekt zrealizovat," uvedl pardubický zastupitel Alexandr Krejčíř (ODS).

Náklady vzrostly

Náklady na projekt postupně narostly ze 108 až na více než 200 milionů korun. Původně se měl na nákladech, které nepokryje švýcarská dotace, podílet rovnoměrně Pardubický kraj s městem Pardubice. Krajský rozpočet ale v současné době počítá pouze s původně přislíbenými dvanácti miliony. Zbytek finanční zátěže by tedy zůstal na městu. Otázka zní, zda by si Pardubice mohly takhle velkou investici dovolit?

„Pokud by nevyšla dotace na přeložku trakčního vedení trolejbusů, která může být až 36 milionů, tak by město muselo doplácet zhruba 100 milionů korun. Dalo by se to rozložit do tří let, takže bychom v letech 2013 až 2015 platili vždy kolem 35 milionů. Máme zjištěno, že to jde smluvně ošetřit. Samozřejmě by to ale znamenalo, že by se nedostalo na nějaké jiné investice," vysvětlil náměstek pardubické primátorky Martin Bílek (Sdružení pro Pardubice).

Velká zátěž

„Sto milionů korun je opravdu velká zátěž, i když by ta částka šla rozložit do tří let. Podle nás by se město, až na výjimky, jako je rekonstrukce plaveckého areálu, nemělo zadlužovat. Důležité tedy bude, zda město získá dotaci z Regionálního operačního programu na přeložku trakčního vedení," nechal se slyšet šéf zastupitelů za ODS Petr Klimpl.

Každopádně je jisté, že vedení města už nebude chtít rozhodování o přednádraží dále protahovat.
„Čím déle budeme rozhodovat o financování, tím budeme mít kratší dobu na realizaci. Nechceme to zbytečně protahovat. O dofinancování budu ale zastupitele žádat, i kdyby dotace z evropských fondů nevyšla," podotkl Martin Bílek.