VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Projeli jsme trolejbusem novou trať na Zámeček

Pardubice - Trolejbusy s cestujícími na linkách 2 a 27 vyjedou po nové trati k Zámečku až 4. března, spolupracovník Deníku s fotografem se již trolejbusem od točny v Pardubičkách na točnu u Zámečku projeli. Přinášíme krátkou reportáž z exkluzivní „novinářské jízdy“.

29.1.2018
SDÍLEJ:

Projeli jsme trolejbusem novou trať.Foto: DENÍK/Luboš Jeníček

Vyrážíme trolejbusem s krásným evidenčním číslem 333 (typ Škoda 30Tr SOR, rok výroby 2016) ze současné konečné linek 2 a 27 u sídla záchranky v Pardubičkách a míříme směrem k Zámečku, míjíme zastávku Průmyslová, přejíždíme most přes zářez železniční vlečky do černské průmyslové oblasti, projedeme kruhový objezd a přijíždíme k točně u budovy Foxconnu, kde nás čeká překvapení – stojí na ní jiný trolejbus.

„S některými našimi řidiči máme domluveno, že v rámci zkušebního provozu trať občas manipulačně projedou, pokud jim to jízdní řád dovolí,“ vysvětluje Ladislav Podivín, vedoucí pardubických elektromontérů, jenž nás k Zámečku svezl. „Poprvé jsme uvedli tuto trať pod napětí 12. října, vzali jsme starší trolejbus a až do večera jsme zde jezdili jako pantografová zkouška a zkoušeli jsme všechny možné způsoby jízdy,“ vypráví Podivín.

Trable s obchvatem
V příštích letech by se trolejbusy mohly podívat i dále než k Zámečku. „Uvažovali jsme o stavbě trati do Černé za Bory, teď to spíše vypadá, že budeme v budoucnu stavět trať ke zdravotnické škole, bývalé TMS,“ vysvětluje Ladislav Podivín. Při zpáteční cestě dodává, že se nová trať málem nestavěla – v místech u zastávky Průmyslová má totiž vyrůst kruhový objezd, na který se napojí obchvat od Dražkovic.

„Nakonec bylo řečeno, že se obchvat stavět nebude, tudíž nám byla stavba povolena. Nyní ovšem záměr obchvatu opět ožil a my jsme nedávno předali projektantům geodetické zaměření naší tratě, aby mohli připravit její přeložku,“ popisuje trable Podivín.

Hladký provoz na nové trati k Zámečku může kromě stavby napojení obchvatu v blízké době ohrozit i uzavření nadjezdu u nemocnice. V tomto případě by pravděpodobně ožila jediná jednostopá trolejbusová trať v Pardubicích v ulici Ke Kamenci a Pardubičky by obsluhovaly autobusy.

Kromě prodlužování tratě za stanici Zámeček se uvažuje také o zatrolejování velké části linky 10 – trolejbusové sloupy jsou již nachystány na nadjezdu Paramo a v ulici Studentská. Trolejbusová desítka by tak mohla jezdit od krematoria až k univerzitě.

Baterie jsou těžké, trolejbusy stále žijí
Ačkoli by se mohlo zdát, že stavět nové trolejbusové tratě je v dnešní době, kdy nastupují do světa MHD elektrobusy, určitým anachronismem, podle šéfa pardubických trolejářů soumrak vozidel s „klacky“ zatím nehrozí. Zatím jsou totiž baterie těžké a mají krátkou životnost. Podivínovi třeba přiznali dopraváci z polského Lublinu, že jim baterie z elektrobusu odcházejí už za dva roky. Nové tratě se v současných trolejbusových provozech stále stavějí, například v Salcburku vyroste skoro každý rok nová trať.

Trolejbusová síť se nedávno rozšířila třeba v Jihlavě. Loni také vyrostla krátká zkušební trolejbusová trať v Praze; pokud se na ní provoz osvědčí, budou v Praze jezdit trolejbusy s bateriemi, které budou využívat krátké úseky vedení k dobíjení baterií a pro jízdu do kopce. „Města, která již trolejbusovou infrastrukturu mají, mohou trolejbusovou dopravu dále rozvíjet a kombinovat ji s elektrobusy, ale trolejbusový provoz vybudovaný ‚na zelené louce‘ je už asi dnes v České republice bohužel minulostí,“ myslí si Ladislav Podivín.

Trolejbusy na lince 13 by se měly podívat od 4. března také do Ohrazenice, tam se ale trať od současné konečné linky 13 Polabiny, Sluneční stále staví, první trolejbus by na ni měl vyjet, pokud bude přát počasí, okolo 7. února. Do Ohrazenice jezdila trolejbusová linka 11 mezi lety 1964 až 1967, trolejbusy se tam tak vracejí po více než 50 letech. Linka 13 se do Ohrazenice také vrací – do roku 1998 tam jezdila, ovšem ještě jako autobusová.

Ač se to na první pohled nezdá, mezi trolejbusovou tratí do Ohrazenice a tratí k Zámečku existuje historická vazba. Trolejbusová trať k Zámečku byla poprvé vyprojektována již v roce 1966 a měla být vybudována současně s novou ulicí Průmyslovou. Znovu se stavba marně připravovala ve druhé polovině 80. let a pak i v prvních letech nového tisíciletí.

Do vznikající průmyslové zóny u Černé za Bory měla být ve druhé polovině 60. let odkloněna trolejbusová linka číslo 11, která tehdy spojovala nádraží a Ohrazenici. Když se nepodařilo prosadit trolejové vedení k Zámečku, musela být tato linka změněna na autobusovou a pro trolejbusovou trať do Ohrazenice to byl jeden z důvodů, proč byla nakonec zrušena.

Zatím bez nové měnírny
Co se týče napájení nového úseku k Zámečku, jedná se o jakési provizorium, kdy je nová trať napájena po trolejovém vedení z města a na začátku trati je umístěn takzvaný přibližovač zkratu, který v koncovém úseku, kde už jsou úbytky napětí, při zkratu zajistí vypnutí měnírny.

Při prodloužení trati do Černé za Bory se plánuje výstavba nové měnírny u začátku ulice Dělnická. Pokud bude trať prodloužena ke zdravotnické škole, natáhne se kabelová trasa od měnírny na Drážce nebo se umístí k Zámečku zásobník elektrické energie, což je zařízení podobné malé měnírně, ale bez přívodu vysokého napětí, neboť se nabíjí z trolejové sítě v době, kdy trolejbusy jezdí málo nebo vůbec, aby je pak přes den energií zásobovala. Pro ohrazenickou trať byly položeny nové napájecí kabely a upravena technologie měnírny v Polabinách.

Na podzim přijdou parciální trolejbusy
V Pardubicích bylo doposud 30 kilometrů dvoustopých tratí, nyní toto číslo vzroste o tři kilometry (trať k Zámečku měří 900 metrů, trať do Ohrazenice 2,1 kilometru). Naposledy se nové tratě v Pardubicích objevily v roce 2002 (trať na Dubinu a trať v ulici Demokratické mládeže). Dopravní podnik má v současnosti 55 trolejbusů (plus dva služební a tři historické), po prodloužení linek jejich počet o čtyři vzroste.

Vozový park dopravního podniku také dozná obměny, na jaře má přijít 15 nových trolejbusů, na podzim pak čtyři parciální trolejbusy, které jsou vybaveny bateriemi a mohou tak jezdit i mimo vedení. 

Pardubický trolejbusový provoz v číslech (po započtení nových úseků):
33 kilometrů dvoustopých tratí
5 měníren (měnírna je zařízení, které transformuje a usměrňuje střídavý proud vysokého napětí z distribuční sítě – v Pardubicích střídavých 35 nebo 6 kilovoltů na stejnosměrných 600 voltů, které jsou v trolejovém vedení)
55 trolejbusů (čtyři přibudou po zahájení provozu) + dva služební a tři historické
10 trolejbusových linek (+ jedna historická)
66 let v provozu (od ledna 1952)

                                            Jaroslav Praisler

Autor: Redakce

29.1.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Montážní dělník 26 000 Kč

Montážní dělníci elektronických zařízení OPERÁTOR/-KA SMD. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 26000 kč. Volných pracovních míst: 6. Poznámka: OPERÁTOR/-KA AUTOMATIZOVANÉ OSAZOVACÍ LINKY., , Místo výkonu práce Pardubice - Staré Čívice. , , POPIS PRÁCE:, - obsluha automatizované osazovací linky, kontrola, testování., (vhodné i pro absolventy), , OČEKÁVÁME:, - vyučení v elektro nebo 2 roky praxe na obdobné pozici,, - znalost práce na PC,, - pečlivost,, - časovou flexibilitu,, - aktivní přístup,, - bezúhonnost., , NABÍZÍME:, - HPP, nepřetržitý provoz,, - práci s moderní technikou a technologií v čistém, bezprašném a nerizikovém prostředí,, - odpovídající mzdové ohodnocení,, - výkonnostní, docházkové, jubilejní a další odměny,, - příspěvek na stravování, 5 týdnů dovolené, zvýhodněný tarif Vodafonu pro zaměstnance a rodinné příslušníky a další benefity., , Nástup možný IHNED., , Své životopisy, prosím, zasílejte na e-mail: edita.gabrielova@apagcosyst.com, , Děkujeme.. Pracoviště: Apag elektronik s.r.o., U Panasonicu, č.p. 396, 530 06 Pardubice 6. Informace: , .

Výroba - Výroba Technici elektronici přístrojů, strojů a 18 000 Kč

Technici elektronici přístrojů, strojů a zařízení Technik/čka údržby Synthesia Semtín. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo výkonu práce Pardubice - Semtín. , Nástup dohodou, pracovní poměr na dobu určitou - 1 rok s obnovou. , Co budeš dělat?, o ráno si oblékneš monterky a vyrazíš za ostatními, o tvůj revír bude Synthesia Semtín - budeš tam jako doma, o SUMO? - servis, údržba, montáž a opravy v oblasti elekto a MaR- úkoly jsou jasný , Co zajímá nás?, o máš papír v kapse alespoň výučák z oboru elektro (měření a regulace) a platnou vyhlášku 50/1978 Sb? Super, bez toho by to nešlo, o máš zkušenosti v oblasti údržby? Super, máš malé bezvýznamné plus, o máš chuť se naučit každý den něco nového? Super, tebe právě hledáme, o nebojíš se práce? Super, flákače nehledáme, o nemáš ručičky dozadu? Super, budeš je potřebovat , , A co ti na oplátku nabídneme my?, o za málo peněz hodně muziky - to u nás rozhodně neplatí, o ovoce k snídani, oběd skoro zadáč, o kopec srandy na firemních akcích, kterých není fakt málo - účast na rockových festivalech povinná, o kapr a šáňo před tím, než si odejdeš válet šunky mezi placeným vánočním volnem , První kontakt telefonicky (pracovní dny 8:00 - 16:00) nebo e-mailem.. Pracoviště: S u m o s.r.o. - provozovna semtín, 530 02 Pardubice 2. Informace: Lucie Havelková, +420 605 248 049.

Obchod - Obchod Prodavač, prodejce 20 000 Kč

Prodavači v prodejnách. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dělené směny, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 23000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pro maloobchodní prodejnu koberců v Pardubicích, Poděbradská 296, přijmeme ihned nebo po dohodě na HPP prodavače-muže. ( tato práce není vhodná pro ženy vzhledem k celkové fyzické zátěži ) Požadujeme SO, popř. i jen Z vzdělání, praxi v oboru ( není ale podmínkou, nové zaměstnance zaučíme ). Dále od uchazečů očekáváme smysl pro odpovědnost, asertivní jednání a dobrý zdravotní stav. Nabízíme nadstandartní mzdu vč. prémiového ohodnocení formou pohyblivých složek mzdy, příspěvky na stravné ve formě stravenek, pracovní poměr na dobu neurčitou s možností kariérního růstu. Uchazeči, kteří projeví zájem o tuto pracovní nabídku zašlou své životopisy na e-mail personalni@breno.cz. , a nebo se mohou na informace přeptat přímo u vedoucího na prodejně. Vybrané uchazeče pak vyrozumíme o dalším postupu.. Pracoviště: Koberce breno, spol. s r.o. - 013 - 21 - pardubice [638], Poděbradská, č.p. 296, 530 09 Pardubice 9. Informace: , .

Obchod - Obchod Nákupčí 25 000 Kč

Nákupčí Nákupčí - pracovník/pracovnice nákupního oddělení. Požadované vzdělání: úsv. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč, mzda max. 30000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo výkonu práce Moravany. , Náplň práce : - spoluvytváření a implementaci strategie nákupu v přidělených komoditách, provádění výběru dodavatelů, sjednávání cen a smluv s dodavateli, hodnocení a rozvoj dodavatelů, vedení příslušné dokumentace, kooperace s interními úseky firmy, údržba nákupních dat v systému, účast na světových veletrzích, kontrola kvality zboží, příprava katalogů, Požadujeme: - SŠ/VŠ vzdělání technického či ekonomického směru, obchodní a komunikační dovednosti na vysoké úrovni, samostatnost, spolehlivost a pečlivost, velmi dobrou znalost anglického jazyka, případně v kombinaci s jinými světovými jazyky, analytické uvažování (práce s čísly), schopnost týmové práce a zkušenosti s vyjednáváním, odolnost vůči stresu, ochotu učit se novým věcem, výbornou znalost práce na počítači - zejména MS Office, znalost grafických programů výhodou, ochota cestovat do zahraničí, praxe v oblasti nákupu/prodeje výhodou , Nabízíme : - zajímavou pracovní náplň, zázemí stabilní a dlouhodobě se rozvíjející společnosti, možnost pracovního uplatnění v dobrém kolektivu, velmi dobré platové ohodnocení s motivační složkou, flexibilní pracovní doba, Zaměstnanecké výhody: stravenky, možnost dalšího odborného a jazykového vzdělávání, využití firemních cen na zboží a služby i pro zaměstnance, , První kontakt telefonicky, e-mailem nebo osobně - dle dohody.. Pracoviště: Jp-kontakt, s.r.o., Dašická, č.p. 1797, 530 03 Pardubice 3. Informace: Personální oddělení, +420 778 484 964,466 052 047.


Ilustrační foto šachy.

Ukrajinec si dovolil luxus, přesto slavil

Velká cena Nové Město nad Metují
6

„Nováč“ propojí čtyři kontinenty

Zloděj ukradl kolo v Čeperce, aby mu ho ukradli v Pardubicích

Pardubice/Čeperka - Zloděj se z ukradeného kola neradoval dlouho. Vzal mu ho jiný zloděj.

Dašice v sobotu slaví 700 let od první zmínky

Dašice - Město Dašice si v sobotu připomíná 700 let od první písemné zmínky. Slavit se bude od 13.30 hodin v prostorách Pivovaru Dašice.

Pod vlak v Pardubicích skočil sebevrah

Pardubice - Provoz na hlavní železniční trati mezi Pardubicemi a Českou Třebovou brzdí smrtelná nehoda.

Jak jsme žili v Československu: Obec Rohovládova Bělá

Pardubicko – V letošním roce si připomínáme stoleté výročí od vzniku Československa. K oslavám se připojuje i váš Deník, a to unikátním projektem Jak jsme žili v Československu.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT