Vláda schválila výběrové řízení na zhotovitele prvních dvou úseků silnice D35. Premiér Bohuslav Sobotka (na snímku) při své sobotní návštěvě Pardubického kraje ujistil, že ještě v tomto roce by se mělo začít s archeologickým průzkumem.

„Jsem rád, že se nám podařilo pro tyto dva úseky vyjednat výjimku, takže nebudou potřebovat nové posouzení vlivu na životní prostředí. Vláda už schválila výběrová řízení na archeologický výzkum i zhotovitele stavby," uvedl Bohuslav Sobotka.

TÉMĚŘ VŠECHNY POZEMKY VYKOUPENY

Téměř kompletní jsou prý už výkupy pozemků. „V úseku Opatovice nad Labem – Časy je vykoupeno 98 procent pozemků a ve dvou případech probíhá vyvlastňovací řízení, u druhého úseku je odkoupeno 96 procent pozemků," poznamenal český premiér.

V okamžiku, kdy bude získáno stavební povolení, nemělo by rychlostní silnici už nic stát v cestě. Podle odhadů by se mohlo začít stavět na začátku roku 2018 a po prvních dvou úsecích by se tak řidiči mohli svézt v roce 2019. Celá D35 ale podle hejtmana Pardubického kraje Martina Netolického nebude hotová dřív než v roce 2025.

„Kolem D35 vznikne mnoho kilometrů obslužných komunikací. Chceme, aby tyto nové silnice nebyly finanční zátěží pro obce. Snažíme se včas vyřešit případné komplikace, které by mohly stavbu D35 zdržovat," podotkl Martin Netolický.

Vláda také plánuje přidat krajům v příštím roce peníze na opravu silnic druhé a třetí třídy. Ty jsou na mnoha místech Pardubického kraje v tristním stavu, ačkoliv do jejich oprav kraj v posledních dvou letech investoval zhruba 470 milionů korun.

„Kraje dostaly peníze navíc už v tomto roce a v roce 2017 chceme na opravy silnic přidat další tři miliardy korun. Hejtman mě ujistil, že Pardubický kraj má připraveny projekty a je schopen vyčerpat zhruba 500 milionů korun," řekl předseda české vlády.

MINISTRA PŘIROVNAL 
K POSTAVĚ ZE SITCOMU

Martin Netolický ovšem není spokojen s přístupem ministra dopravy Dana Ťoka, kterého přirovnal k postavě Jima Hackera ze známého britského sitcomu Jistě, pane ministře!

„Je manipulovatelný a nemá vlastní názor. V jednu chvíli mi připadalo, že jsme ho už přesvědčili, že silnice druhé a třetí třídy navazují na silnice první třídy a tvoří jednu dopravní síť. Podle jeho posledních vyjádření to ale vypadá, že stále rozděluje silnice na krajské a státní," konstatoval Martin Netolický.