Lidé ze Sloupnice, Řetové a dalších vesnic na Orlickoústecku včera pořádně oslavovali.
Jejich předloňské demonstrace, kdy v převlečení za husity a za zpěvu „Ktož sú boží bojovníci“ táhli Pardubicemi proti původně uvažované trase dálnice R35, slaví úspěch.

„V roce 2003 místo odborných posudků rozhodovaly politické čachry. Teď konečně zvítězil zdravý rozum,“ jásal včera před zastupiteli mluvčí odpůrců „severu“ Josef Jebousek.

I největší příznivci severní varianty včera opravdu otočili a zvedli ruce pro jih. Posledním hřebíkem do rakve „severu“ kolem České Třebové byla studie firmy Sudop, kterou si bezradný kraj objednal. Ta před měsícem jednoznačně podpořila jižní trasu.

Konečně bez čachrů


„Konečně jsme viděli studii, jak má vypadat. Žádné tlaky, žádný diktát, žádná tajemství,“ řekla za obrovského potlesku zaplněné tribuny jednacího sálu Božena Štaudová.

Jednání o R35 včera vůbec připomínalo nadělování vánočních dárků. Nejkontroverznější problém Pardubického kraje posledních osmi let se včera poprvé obešel bez emocí, hádek a pískotu.

Padesátka přítomných odpůrců severní varianty děkovala zastupitelům, ti si sypali popel na hlavu za své dřívější hlasování a jih odmávali jednoznačným počtem 37 hlasů. Pět se zdrželo a proti byli jen tři.

„Sám jsem byl pro severní trasu, ale teď jsem pro jih,“ omlouval se například zastupitel KSČM Jaroslav Bajt. Nakonec se však zdržel: vadí mu nejistota kolem slíbených přivaděčů k dálnici z Chocně, Žamberka a České Třebové.

„Aby nám také stát nakonec přes závazek, že je postaví, za pár let neřekl, že si je musíme zaplatit sami,“ dodal.

Prohru přiznal dokonce i novopečený hejtman Ivo Toman, jako choceňský rodák příznivec severní trasy.

Včera už hlasoval pro jižní. Stát totiž nedávno vzkázal: pokud nepředložíte do jara definitivní trasu, nebude R35 žádná. Peníze dáme na jiné dálnice.

Jih bez husitů?


Odpůrce má i jižní varianta. Ale je jich mnohem méně. Po orodování jejich mluvčího Jana Vaňouse se zastupitelstvem ozval jen chabý potlesk pár lidí.
Jedenapadesát kilometrů dlouhá čtyřproudovka z Vysokého Mýta k Moravské Třebové by měla podle optimistických scénářů být v provozu v roce 2016. Stát by měla 30 miliard korun.