Jan Kašpar
Jan Kašpar se narodil 20. května 1883 v Pardubicích a zemřel 2. března 1927 tamtéž. Byl to český inženýr, průkopník české aviatiky, nejznámější z prvních českých leteckých konstruktérů a pilotů. Proslavil se zejména svými průkopnickými dálkovými lety. Let Pardubice – Velká Chuchle, který jej proslavil, uskutečnil Jan Kašpar 13. května 1911 v letounu blériot. Vzdálenost 121 kilometrů překonal za devadesát dvě minuty ve výšce asi 800 metrů.

Udělat na pardubické třídě Míru památník letci Janu Kašparovi v podobě ranveje? Politici se shodují, že návrh je to originální, ale jeho provedení by mohlo ohrozit čerpání evropských dotací na rekonstrukci centrální pardubické ulice.

„Udělat na třídě Míru ranvej by byla závažná změna projektu rekonstrukce. Musela by to schválit Regionální rada Severovýchod. A bohužel kvůli 'připravenosti' našich projektů nemáme u rady nejlepší pověst. Na jejich jednáních se snažím být vždy dost pokorná," podotkla sebekriticky primátorka Pardubic Štěpánka Fraňková.

Velké výhrady

Vzletová a přistávací dráha chce uctít památku letce Jana Kašpara, ale podle architekta Jaromíra Waltera by zanikla mezi sloupy veřejného osvětlení, přechody pro chodce nebo mobiliářem.
„Mám vůči tomu velké výhrady. Byl by to chaos, ve kterém ranvej zanikne. Autorovi  návrhu Davidu Macháčkovi ale neupírám invenci," řekl Jaromír Walter, který už na třídě Míru projektoval výškovou budovu Magnum a je autorem nové podoby centrální komunikace.

Architekt dodal, že nejde jen o jeho názor, návrh musí získat mnohá povolení. „Vidím to jako velmi složitou věc, musí projít přes policii nebo odbor dopravy," konstatoval Jaromír  Walter.
Autor návrhu ranveje David Macháček se pokusí svůj projekt upravit, aby nebyl v rozporu s opravou třídy Míru. „Jde o to, jak napasovat ranvejové značky mezi všechny sloupy veřejného osvětlení, trolejového vedení, mezi všechny normy, které se vztahují na pozemní komunikaci. Nemusí to být v rozporu a mohou existovat vedle sebe," sdělil David Macháček.

Vyhrál sloup

Město pořádalo výběrové řízení na podobu památníku Jana Kašpara. Vyhrál 37 metrů vysoký sloup s větrným rukávem od architekta Petra Pinkase. Proti němu vznikla petice. Signatáři hájili druhý návrh, bronzovou sochu s vrtulí Blériotu.
„Ranveje se dělají podle větru, pro přistání i vzlety je ideální protivítr. Když není ranvej, používá se větrný rukáv. Ideově tedy není potřeba ranvej, když už bude větrný pytel," nechal se slyšet architekt Jaromír Walter, který zasedal v komisi na výběr památníku a hlasoval pro Pinkasův stožár.

Primátorce Štěpánce Fraňkové se sice ranvej zdá jako vtipný nápad, ale i kdyby se účastnila soutěže, upřednostnila by bronzovou sochu. „Možná jsem přízemní, ale mně se ta socha s časovou osou opravdu zamlouvá," dodala pardubická primátorka.