Z hlediska příčin nejzávažnějších dopravních nehod stále figurují na předních místech nepřiměřená rychlost, nepozornost za volantem a nedání přednosti. „Nepřizpůsobení rychlosti jízdy patří k nejčastějším příčinám tragických dopravních nehod,“ potvrdil policejní koordinátor prevence Jiří Tesař.

Nehody se zraněním se v Pardubicích nejčastěji stávají na Dašické. Šoférům dělá problém křižovatka v centru města, kde se kříží ulice Dašická a Na Drážce. Tam řidiči nejčastěji nedají přednost při odbočování vlevo. Celkem se tam za poslední dva roky stalo sedmnáct nehod a hned devatenáct lidí se zranilo, škody přesáhly 2,4 milionů korun.

Pardubáci také bourají na Sukově třídě. Přestože na křižovatce u Enteria areny jsou semafory, řidiči se podle policistů často plně nevěnují řízení. Tam statistiky evidují čtrnáct dopravních nehod a osm zraněných lidí. Stejný důvod mají i nehody na Palackého třídě v blízkosti nádraží. Tam Pardubáci bourali hned jedenáctkrát.

A stejný počet nehod hlásí i Polabiny, u Kauflandu, kde se při nehodách zranil jediný člověk.

Dopravní nehody s následky na životě a zdraví v kraji v roce 2021
Nehod v Pardubickém kraji je za deset let o pětinu více. Chybí nám dálnice

Za častý přestupek policisté označují telefonování za jízdy. „Riziko vzniku zaviněné dopravní nehody je u telefonujícího řidiče skoro pětapůlkrát větší než u řidiče soustředěného. Další studie ukazují, že toto riziko je stejné jako jízda s 0,8 promile alkoholu v krvi,“ informoval BESIP.

Pokud telefonujete, jedete jako opilí

Podle expertů z BESIPu je telefonování za volantem stejné, jako byste do vozu usedli po třech „dvanáctkách“, to v případě, že jste muž, nebo po dvou až třech „desítkách“, v případě žen. Bylo prokázáno, že pokud řidič v průběhu jízdy telefonuje s telefonem v ruce (nebo i s pomocí hands-free), je jeho rychlost sešlápnutí brzdového pedálu v situacích, kdy musí brzdit k odvrácení srážky, téměř o 10 % pomalejší. Většina řidičů také přestala v průběhu telefonování sledovat provoz ve zpětných zrcátcích.

Přímo v Pardubicích se radnice snaží rizikové úseky řešit inteligentním dopravním systémem. Město jej zřídilo například v Anenské ulici. Mezi další problémové úseky patří podjezd na ulici 17. listopadu nebo Poděbradská ulice u Globusu.

„Tam jde spíše o menší nehody, kdy řidiči nedobrzdí kolonu,“ uvedla mluvčí městské policie Lucie Klementová. „Já si myslím, že to není jen o silnicích, ale o lidech, kteří ta auta řídí,“ řekl Vít, jenž přes Pardubice jezdí každý den.

Mimo centrum dělá policistům starosti úsek silnice první třídy I/37 z Dražkovic na Staré Jesenčany. Tam se za dva roky při deseti nehodách zranilo jedenáct lidí. Za hlavní příčinu nehod, tam policisté uvádějí způsob jízdy řidičů.

Ploty podél silnic chrání zvěř i řidiče
ŘSD po vlně kritiky kvůli nehodám se zvěří urychlí výstavbu oplocení dálnice D35

Nehody pardubičtí policisté řeší i na Hůrkách směrem do Počapelských Chalup. Na tamní silnici I/36 bylo patnáct nehod a pět lidí muselo být ošetřeno. U Doubravice pak bourají vozidla hlavně kvůli rychlosti. Dvanáct dopravních nehod se stalo na silnici I/37 mezi Stéblovou a Semtínem. Kolize jsou obvykle bez zranění. Škoda se ale vyšplhala přes pět milionů korun. Nebezpečný úsek se nachází také mezi Býští a Chvojencem, kde řidiči nezvládli řízení hned desetkrát a zranilo se zde šest lidí.